Sağlık sosyal güvenlik merkezlerinde iş süreçlerinin yönetimi için bir model önerisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sağlık Yönetimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TURGAY ÇETİN

Danışman: Mehveş Tarım

Özet:

1. Temel, betimleyici ve niteliksel tipteki bu araştırma, bürokratik yönetim modelinin uygulandığı bir kamu kuruluşu olan sağlık sosyal güvenlik merkezlerinde etkili ve verimli bir iş süreçleri yönetim modeli önermeyi amaçlamıştır. Araştırma, iş süreçleri yönetimi hakkında ayrıntılı bir literatür taramasını takiben, 01.12.2014-01.06.2015 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırmanın evreni Sosyal Güvenlik Kurumu, Sosyal Güvenlik İl Müdürlüklerine bağlı Sağlık Sosyal Güvenlik Merkezleridir. Bu merkezler içerisinden Cibali Sağlık Sosyal Güvenlik Merkezi en çok işlem hacmine sahip olduğu için seçilmiştir. Model oluşturulması amacıyla, kurumun stratejik planı, hedefleri, organizasyon yapısı ve mevzuatı incelenmiş, yarı yapılandırılmış görüşme formları, alan gezileri ve gözlemler ile toplanan veriler kullanılarak mevcut süreçler tanımlanmış, tanımlamalar analiz edilerek yeni bir “iş süreçleri yönetim modeli” oluşturulmuştur. TSE Marmara Eğitim Müdürlüğü kadrosunda bulunan 12 kalite eğitimcisinden uzman görüşleri alınmış ve değerlendirilmiştir. Elde edilen uzman görüşleri ile önerilen modelin amaçlanan faydaları sağlayabileceği sonucuna varılmıştır. Bununla birlikte kamunun yapısı, mevzuat gerekleri, personelin kabullenmesi ve yönetimin sorumluluğu modelin başarılı olmasında temel faktörler olarak görünmektedir. Kamuda iş süreçlerinin modellenmesinin kamu faaliyetlerinin etkili ve verimli yürütülmesine, 5018 sayılı Kanun ile zorunlu hale gelen stratejik planlama ve iç denetimlerin yapılmasına ve e-devlet dönüşümüne fayda sağlayabileceği sonucuna varılmıştır. Anahtar Sözcükler: İş süreçleri, süreç yönetimi, süreç modelleme, süreç iyileştirme, stratejik planlama. 1. ABSTRACT This basic, descriptive and qualitative research aims to suggest a model for efficient and effective management of business processes in social security healthcare centers which are managed under bureaucratic state model. The research was held between 01.12.2014-01.06.2015 following a detailed literature review about business process management. While the population of research covers all of the Social Security Healthcare Centers of Social Security Institution in Turkey, Cibali Social Security Healthcare Center was selected for it is in the first rank in terms of service capacity. Strategic plan, objectives, goals, legislations and regulations of the center were analyzed. All data were collected from field survey, observations and semi-structured interview forms which were filled up by chefs of employees. Business process model of the center was described and analyzed. Then new business process model was structured. 12 experts from Turkish Standards Institution Marmara Education Department were asked by means of a questionnaire form for their opinions about new model. The experts found the suggested model compatible with the aimed benefit. However, organizational state of public sector, laws, management responsibility and acknowledgement of employee were declared to be the basic factors for success of the model. Modeling of business process in public sector can facilitate effective and efficient management of public activities, preparing strategic plans, making internal controls which are mandatory according to law numbered 5018 and transforming to e-government. Keywords: Business processes, process management, process modeling, process improvement, strategic planning.