Cabri geometri ile hazırlanan bir ders tasarımının öğretmen adaylarının gelişmelerine etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Rukiye Can

Danışman: İLYAS YAVUZ

Özet:

CABRİ GEOMETRİ İLE HAZIRLANAN BİR DERS TASARIMININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GELİŞMELERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ Bu çalışmanın temel amacı, öncelikle öğretmen adaylarının teknoloji destekli eğitime bakış açılarını inceleyip daha sonrada uygun etkinlikler yardımıyla Cabri II Plus programı kullanımını öğretmen adaylarına bir program dâhilinde göstermektir. Burada ki amacımız, uygulanan bu programın öğretmen adaylarının gelişimlerine ve teknoloji destekli eğitime bakış açılarına etkisinin nasıl olduğunu incelemektir. Araştırmanın amacı doğrultusunda araştırma durum araştırması olarak desenlenmiştir. Araştırmanın uygulaması 2008-2009 eğitim öğretim yılının bahar döneminde Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği son sınıfta okuyan 30 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma tasarım, uygulama ve değerlendirme aşamalarından oluşmaktadır. Çalışmanın tasarım aşamasında geometriyi dinamik hale getirebilecek ve öğretmen adaylarının gelişimlerinde etkisi olabilecek etkinlikler hazırlanmıştır. Ayrıca iki açık uçlu anket, iki likert tipi anket ve bir de çalışma yaprağı tasarlanmıştır. Uygulama aşamasında öğretmen adaylarına program tanıtılmış ve Cabri II Plus ile etkinlikler yaptırılmış ve son olarak ta kendilerinin etkinlik hazırlamaları istenmiştir. Yapılan çalışmalar doğrultusunda veriler; anket, gözlem ve doküman incelemesi olarak toplanmıştır. Değerlendirme aşamasında da elde edilen veriler nitel ve nicel olarak yorumlanmıştır. Yapılan çalışmanın sonucunda; 4. sınıf öğretmen adaylarının teknoloji destekli eğitim düzeylerinin oldukça düşük olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin teknoloji destekli eğitime bakış açıları teknolojik eğitim düzeyleri ile ilişki göstermektedir. Teknoloji destekli eğitim konusunda aşırı tepkili değillerdir. Ancak; fiziki şartlar, aldıkları eğitimler ve eğitim sisteminin yapısı itibariyle, müfredatın sıklığı, sınav sistemi gibi, bu durumdan çekindikleri ve son sınıfta böyle bir eğitimin kendilerine etkisinin olmadığını düşünmektedirler. Matematik problemlerinin çözümünde karşılaşılan sıkıntıların da kağıt kalemle yapılmasından kaynaklandığı gibi matematiksel bilgi eksikliği ve kavram yanılgılarından da oluştuğu gözlemlenmiş ve yapılan çalışmada da verdikleri cevap bu durumu desteklemiştir. Cabri ile hazırlanan ders tasarımının uygulanmasından sonra öğretmen adayları; bu programın öğrenciler için oldukça önemli olduğunu gözlemlemişlerdir. Cabri Geometri programını öğrendikten sonraki tutumları da bunu destekler niteliktedir. Ayrıca akıllarında kalan soru işaretleri de yaşayarak öğrenmenin etkisi ile çabuk bir şekilde kapatılmıştır. Öğretmen adayları aldıkları bu eğitimle kendi anlama ve anlamlandırma güçlerini keşfettiler ve ayrıca öğrenciler içinde genellemelere varmanın çok daha kolay olduğunu gözlemleyebildiler. Anahtar Kelimeler: Cabri Geometri, Öğretmen Adayları, Geometri Öğretimi, Teknoloji Destekli Matematik Öğretimi ABSTRACT LESSON DESIGN WITH CABRI GEOMETRIES EFFECT OF TEACHER CANDIDATES DEVELOPMENT Main purpose of this study is, first step observes teacher candidates ideas about this subject without learning nothing or with a little information and second step, develops suitable activities, teaches the programme to teacher candidates and analysies their developments and how it effects to their perspective of education with the techonology support. Practice of searching has made with 30 students which they have studied at Marmara University Preschool Math Teaching Department. They are senior class students and term is second. This study becomes three parts which are design, practice and evaluation.In Studies desing stage has been prepared activities which are makes geometry dynamic and affects to teacher candidates developing. Also has designed two open-end polls, two types of Likert polls and a study paper. When was doing practice , program was introduced teacher candidates and made activity with Cabri and finally wanted from themselves to prepared activities. In accordance with these studies, datas collected polls, observation and document analysies also these datas had anotated qualitativly and quantitativly. End of the study, has been seen to senior class teacher canditates’ level of education with the techonolgy suportted is low. Teachers perspective education suportted with technology to relation with their education suportted with techonology levels but they are not too much reaction about this subject. On the other hand physical circumstances, because of the education system, frequency of syllabus and examination system for these reasons teacher candidates have thought that this kind of education have no effect themselves. Be anlysied, difficulties while fixing math problems, are using pen and paper also not enough math information and standing error with concept. Their answers about these topics are suporrt this situation. After preparing lesson design with the cabri, Teacher candidates analyse the cabri programe is important for the students. Their behaviour after learnt cabri programme was support this, also questions in their minds were closed with practice learning effect. Teacher candidates discovered their understanding abilities. In addition they could analysis to make generate in students were much easier. Key words: Cabri Geometry, Teacher Candidates, Geometry Teaching, Technology Assisted Teaching Mathematics