Modelleme temelli yapılan öğretimin 9. sınıf fonksiyonlar konusunda kavramsal ve işlemsel bilgiye etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATMA YAZIR

Danışman: HATİCE AKKOÇ

Özet:

Son yıllarda dünyada modelleme yaklaşımları önem kazanmaktadır. Ülkemizde de yapılan müfredat değişikliklerinde modelleme yaklaşımına ve becerilerine önem verildiği belirtilmiştir. Ayrıca matematiksel öğrenme, kavramsal ve işlemsel bilgiye dayanmaktadır. Dolayısıyla bu araştırmada modelleme temelli yaklaşımın 9. sınıf fonksiyonlar konusundaki kavramsal ve işlemsel bilgiye etkisi incelenmiştir. Araştırmada nicel ve nitel yöntemlerin kullanıldığı karma yöntemden açıklayıcı desen kullanılmıştır. Çalışma grubu için, İstanbul’da bir meslek lisesinin 9. sınıflarına ait modelleme uygulanan grupta (Deney Grubu) iki sınıf ve modelleme uygulanmayan grupta (Kontrol Grubu) iki sınıf seçilmiştir. Veri toplama araçları olarak öğrencilerin fonksiyonlardan önceki konulara ait kavramsal ve işlemsel bilgilerini ölçmek için “Genel Kavramsal ve İşlemsel Test”, fonksiyonlara ait ön bilgilerini ölçmek için “Kavramsal Ön Test”, “İşlemsel Ön Test” ve fonksiyonlarla uygulamadan sonraki bilgilerini ölçmek için “Kavramsal Son Test” ve “İşlemsel Son Test” kullanılmıştır. Bu testlerden elde edilen sonuçlar SPSS 20 programıyla nicel olarak analiz edildikten sonra gözlem, araştırma günlükleri, etkinlik kağıtları ve mülakat verileri de nitel analiz için kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular deney grubu lehinedir. Deney grubunun, kavramsal ve işlemsel bilgilerindeki değişim oldukça fazla ve olumlu yönde iken kontrol grubunun kavramsal ve işlemsel bilgilerdeki değişimi azdır ve kavram yanılgıları tespit edilmiştir. Deney grubunda kavramsal ve işlemsel bilgi arasında birbirini etkileme ve geliştirme durumu oluşmuştur fakat kontrol grubunda, bu iki bilgi türü yetersiz kaldığından birbirlerini anlamlı olarak etkilememiştir. Deney grubunun daha hızlı ve anlamlı bir şekilde fonksiyonlar konusunu kavramsal ve işlemsel olarak öğrendiği tespit edilmiştir. Sonuç olarak modelleme temelli yaklaşımın 9. sınıf fonksiyonlar konusunda kavramsal ve işlemsel bilgiye etkisi, olumlu yöndedir. ABSTRACT In recent years, modeling approaches have gained significance on global level. It is acknowledged that in alternations made in national curricula in Turkey, modeling approaches and skills have gained significance. Furthermore, mathematical learning is based on conceptual and operational knowledge. Therfore this study examines the impact of modeling-based approach on conceptual and operational knowledge for functions in 9th grade. The study uses explanatory patterns from mixed methods among quantitative and qualitative methods. The study group was selected as a modeling group (experiment group) of two classes from 9th grades in a vocational high school in İstanbul and two other classes with no modeling applied (control group). The data collection devices are “General Conceptual and Operational Test” to measure conceptual and operational knowedge belong subjects before functions; “Conceptual Pretest and Posttest” and “Operational Pretest and Posttest” to measure conceptual and operational knowedge in functions after application of functions. After analyzing these tests’ results quantitively by the help of SPSS 20 programme, obsevations, study journals, activity sheets and interview data have been used for qualitative analysis.. According to the data from the study, experiment group is more successfull. While the change in the experiment group’s conceptual and operational knowledge is ample and positive; the control group is observed to have little or no change in conceptual and operational knowledge and the control group has misconceptions. While there is development and impact between operational and conceptual knowledge in the experiment group, the control group has failed to affect each other in a meaningful way as both types of knowledge have been insufficient. It has been obseved that the experiment group learned functions in a more swift and meaningful way. As a conclusion, the impact of modeling based approach for the functions in 9th grade has possitive and ample effect on conceptual and operational knowledge.