Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EVRİM ANIK
Danışman: ALİ AYTEN
Özet:GENEL BİLGİLER İsim ve Soyadı: Evrim Anık Anabilim Dalı: Felsefe ve Din Bilimleri Programı: Din Psikolojisi Tez Danışmanı: Doç. Dr. Ali Ayten Tez Türü ve Tarihi: Yüksek Lisans – Mart 2014 Anahtar Kelimeler: Lezbiyen, gey, biseksüel, trans, eşcinsellik, cinsel yönelim, cinsiyet kimliği, din, maneviyat. LGBT BİREYLERDE DİNİ VE MANEVİ EĞİLİMLER Din ve maneviyat hayatın vazgeçilmez unsurlarıdır. İnsanların büyük bir çoğunluğunun dinî veya manevî eğilimleri bulunmaktadır. Alan araştırması şeklinde yürütülen bu çalışma, LGBT bireylerin dinî ve manevî eğilimlerinin nasıl ve ne derece olduğunu konu edinmiştir. LGBT bireylere dair Türkiye’de yapılan çalışmalarda, bu bireylerin dinî ve manevî eğilimlerini konu alan araştırma yok denecek kadar az olduğundan, araştırma bu yönüyle literatüre önemli bir katkı sağlama iddiasındadır. Araştırma kapsamında Beyoğlu Bölgesi’ndeki LGBT bireylerden 6 lezbiyen, 11 gey, 6 biseksüel ve 7 de trans olmak üzere toplam 30 bireyle derinlemesine mülakat yapılmıştır. Mülakatlar ile LGBT bireylerin çocukluk dönemlerinde yaşadıkları trajik olayları, cinsel yönelimleri veya cinsiyet kimlikleri ile ilgili gelişimleri, aile yapıları, dine ve maneviyata olan bakışları, dinin eşcinsellikle ilgili yaptığı yorumlara dair düşünceleri, dinle yaşadıkları çatışma, yaşadıkları sıkıntıların üstesinden gelmede dini başa çıkma yolunu benimseyip benimsemedikleri, Tanrı tasavvurları, dinî ritüellere dair uygulamaları, ahlak anlayışları ve ailelerinin dindarlık dereceleri tespit edilmiştir. LGBT bireylerin manevî eğilimlerinin dinî eğilimlerinden daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Bireylerin dini eğilim açısından çoğunun (%40) kendilerini Sünni Müslüman olarak, diğer bireylerin ise Alevi, ateist, agnostik ve kararsız olarak tanımladıkları görülmüştür. Bireylerin dinden ve maneviyattan destek aldıkları, inançlı olanların çok merhametli bir Tanrı tasavvuruna sahip olduğu ve ayrıca kendi ahlak kurallarını oluşturdukları tespit edilmiştir. GENERAL KNOWLEDGE Name and Surname: Evrim Anık Field: Philosophy and Religion Sciences Programme: Psychology of Religion Supervisor: Associate Prof. Ali Ayten Degree Awarded and Date: Master - March 2014 Keywords: Lesbian, gay, bisexual, transgender, homosexuality, sexual orientation, gender identity, religion, spirituality. ABSTRACT RELİGİOUS AND SPİRİTUAL INCLINATIONS OF LGBT INDIVIDUALS Religion and spirituality are indispensible elements of life. The Most of people have religious or spiritual inclination in their life. The subject of this paper/thesis which is conducted field research, how is religious and spiritual inclinations of LGBT individuals. In studies performed in Turkey on LGBT individuals, religious and spiritual trends of these individuals aren’t researched enoughyl. Therefore this study has a claim on being the first study in this context and contribution to the literature. Sample of this research were interviewed with thirty people, including six lesbian, eleven gay, six bisexual and seven transgender individuals in the Beyoğlu district. LGBT individuals’, tragic events they have experienced during their childhood periods, growing of sexual orientation or gender identity, structure of families, views of religion and spiritual, opinions about religious comments on homosexuality, the using coping of religious way with the difficulties, imagination of God, religious rituals, morality and families’ degree of religiosity were determined by interviews. Findings indicated that LGBT people’s level of spirituality is higher than their religiosity level. It is seen that most of them (%40) defined themselves as Muslims. Some others have used “atheist”, “Alevi”, “agnostic” and “irresolute” concepts for defining their beliefs. It was seen that they received support from religion and spirituality, believers have got merciful God imagination and they create their own code of ethics.