Kriz yönetimi ve afet kaynaklı krizlerin yönetilme sürecinde İstanbul Büyükşehir Belediyesi AKOM (Afet Koordinasyon Merkezi) örneği analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZAFER OK

Danışman: Ebru Özgen

Özet:

Kriz gibi istenmeyen bir durumun varlığı pek çok tehdit unsurunu bünyesinde barındırmaktadır. Bu durumun yönetilebiliyor olması ve başarılı örneklerinin ortaya çıkışı kriz yönetimine ve kriz iletişimine verilen önemi artırmıştır. Günümüzde kurumların kriz yönetimi anlayışları gelişmiştir ve kriz yönetiminin kriz olmadan önce hazırlık yapılarak sistemik çalışmayı gerektiren bir yönetim anlayışı olduğu benimsenmeye başlanmıştır. Bu çalışmanın birinci bölümünde; kriz tanımıyla ilgili genel kavramlar, krizin özellikleri, krizin oluşmasına neden olan faktörler ve krizin evreleri tanımlanmıştır. İkinci bölümde kriz yönetimi ve kriz iletişim süreci anlatılmış; kriz yönetiminin özellikleri, türleri, kriz yönetiminde halkla ilişkiler ve iletişim, kriz iletişim süreci ve kriz döneminde itibar yönetimi konuları incelenmiştir. Son bölüm olan üçüncü bölümde ise; afet kaynaklı krizlerin yönetilme sürecinde İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Afet Koordinasyon Merkezi (AKOM) örneği üzerinden analiz yapılmış ve AKOM’un faaliyetleri değerlendirilmiştir. Anahtar Kelimeler : Kriz Yönetimi, Kriz İletişimi, Afet Yönetimi ABSTRACT The existence of an unwanted situation like crisis, includes many threatening component in. The management of this situation and the appearrange of successful examples have increased the importance of crisis management and crisis communication. Nowadays, the understanding of instutions has improved and crisis management which was required to be propared and should be studied systematically before the crisis happen started to be considered as a management approach. In the first part of this study; general issues about crisis definition, features of crisis, reasons of the crisis existance factors and the definition of crisis stages were explained. In the second part, crisis management and crisis communication process were explained; the features of crisis management, crisis types, public relations and communication in crisis management, communication process and reputation management during crisis in terms were studied. In the last third part; the analysis were made upon the examples of the process of disaster sourced crisis management about Istanbul Metropolitan Municipality Disaster Coordination Center and the activities of Disaster Coordination Center were evaluated. Keywords : Crisis Management, Crisis Communication, Disaster Management