İnternetin etkin kullanımı ile öğrenme stillerinin öğretmen adaylarının akademik başarı ve tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ARİF ÇÖMEK

Danışman: HALE BAYRAM

Özet:

İNTERNETİN ETKİN KULLANIMI İLE ÖĞRENME STİLLERİNİN ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARI VE TUTUMLARINA ETKİSİ Bilgi teknolojisi artan bir hızla geliştikçe kullanımı yaygınlaşmakta ve ucuzlamaktadır. Bunun bir sonucu olarak, eğitim öğretim ortamlarında da daha yaygın olarak kullanılmaktadır. Günümüzde en yaygın kullanılan bilgi teknolojilerinin başında ise internet gelmektedir. İnternet eğitim ortamları için önemli fırsatlar sunmaktadır. Bu çalışmada öğretimde sıklıkla kullanılan ödev uygulamasının öğrenciler tarafından hazırlanması sürecinde internet kullanımının etkileri araştırılmıştır. Bu araştırma; İstanbul ilinde bulunan bir üniversitenin eğitim fakültesinde eğitimlerine devam etmekte olan Fen öğretmen adayı öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Çalışma, öğretmen adaylarının internet destekli fen eğitiminde hazırladıkları ödevler ile sahip oldukları öğrenme stillerinin, akademik başarı ve tutumlarına olan etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. 12 hafta süren uygulama öncesinde öğrenciler rastgele iki gruba ayrılmış ve grupların denkliğini belirlemek amacıyla Bilimsel Başarı testi (BBT), Fen Öğretimi Tutum Ölçeği, Bilgisayar Tutum Ölçeği (BTÖ) ve İnternet Tutum Ölçeği (İTÖ) uygulanmıştır. Buradan elde edilen veriler SPSS paket istatistik programı ile analiz edilerek her iki grubun da bu değişkenler açısından denk oldukları görülmüştür. Bu çalışma kapsamında yapılan uygulama öncesinde Deney Grubundaki öğrencilere internetten eğitim amaçlı nasıl yararlanılacağı konusunda sekiz haftalık uygulamalı bir eğitim verilmiştir. Kontrol Grubundaki öğrencilere ise bu eğitim verilmemiş, bilgisayar destekli öğretimle ilgili teorik bilgiler verilmiştir. Eğitim sonrasında, Kontrol Grubundaki öğrencilerden elektrokimyanın belirtilen konularını içeren bir ödev dosyası hazırlamaları istenmiştir. Deney Grubundan ise aynı konular için, interneti kaynak olarak kullanmaları şartıyla bir web sitesi hazırlamaları istenmiştir. Uygulama yaklaşık olarak 14 hafta sürmüş ve uygulama bitiminde de son testler uygulanmıştır. İstatistiksel analizler sonucunda her iki yöntemin de öğrencilerin akademik başarılarını artırması yanında, internet destekli ödev yönteminin öğrencilerin akademik başarılarında ve internete yönelik tutumlarında Deney Grubu lehinde anlamlı bir farklılık oluşturduğu gözlenmiştir. Ayrıca, uygulamadan sonra Deney Grubunun Fen Öğretimine Yönelik Tutumunda ve İnternete Yönelik Tutumunda anlamlı bir değişim görülmekteyken, Kontrol Grubunun sadece Fen Öğretimine Yönelik Tutumunda anlamlı bir değişim görülmüştür. Bunun yanında İnternet Destekli Ödev Yönteminde öğrencilerin öğrenme stillerinin, cinsiyetlerinin ve bilgisayara sahip olma durumlarının da akademik başarılarını etkileyen faktörler olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Uygulama bitiminde elde edilen verilerin değerlendirilmesiyle ulaşılan sonuçlar tartışılmış, fen öğretmenlerinin eğitimi ve fen öğretimi ile ilgili çeşitli öneriler getirilmiştir. Anahtar Sözcükler: İnternet Destekli Öğretim, İnternet Destekli Ödev, Öğrenme Stilleri, Fen Öğretimi, Fen Öğretimine Yönelik Tutum, İnternete Yönelik Tutum, Bilgisayara Yönelik Tutum ABSTRACT THE EFFECT OF USING INTERNET EFFICIENTLY AND LEARNING STYLES ON PROSPECTIVE TEACHERS’ ACADEMIC ACHIEVEMENT AND ATTITUDES Information technologies improve rapidly. As a result, educators are more willing to use IT at schools. One of the most common IT is internet. This research investigated the effects of internet using for homework. Homework is often assigned in Chemistry classes to facilitate students’ learning. This study was carried out in the spring term of the 2007-2008 academic year for 14 weeks. 61 prospective science teachers enrolled in the science teacher education program at Marmara University, constituted the study groups of the research. The main purpose of this study is to investigate the effect of internet-assisted homework and learning styles on the students’ academic achievement and attitude. Before the treatment, all the students took a two week course on how to use internet for education. After that, the students were randomly split into two groups. Then, with the purpose of to examine the homogeneity of the groups, Scientific Achievement Test, Science Teaching Attitude Scale, Computer Attitude Scale and Internet Attitude Scale were administered to the students as pretest. Data were analyzed with SPSS and the groups were found to be equal according to these variables. Group-1 (N=30) developed a website on electrochemistry by using internet as the information source and Group-2 (N=31) prepared an assignment for the same subject as homework. The application took fourteen weeks and after that, posttests were administered. Data were collected using the Test of Academic Achievement, the Turkish version of the Science Teaching Attitude Scale, Grasha Learning Style Inventory, Computer Attitude Scale, Internet Attitude Scale and Demographical Questionnaire. At the end of this research, the results of the statistical analyzes pointed out that, both groups were successful. But the experimental group was more successful than the control group in terms of students’ learning. Besides that, in terms of Internet Attitude, a significant difference was observed in favor of the experimental group between the groups. Moreover, a significant difference was observed in favor of the posttest scores of Science Teaching Attitude and Internet Attitude Scale of the experimental group. Besides, a significant difference was observed in favor of the posttest scores of Science Teaching Attitude for the control group. Key Words: Internet Supported Instruction, Internet Supported Homework, Learning Styles, Science Education, Attitudes towards Science Education, Attitudes towards Internet, Attitudes towards Computers