Mobil uygulama destekli çevre eğitiminin beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına,teknolojiye ve çevreye karşı tutumlarına etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ECEM KARASAÇ

Danışman: Fatma Şahin

Özet:

Günümüzde hayatımızın her alanında teknolojiyle iç içe büyüyen bir nesil yetişmektedir. Bu neslin gereksinimleri ve bu gereksinimleri öğrenme tarzları da farklılaşmaktadır. Eğitim sisteminde her zaman “nasıl daha iyi öğretilebilir” olgusu sorgulanmakta ve yeni arayışlara girilmektedir. Gelenekselleşen öğretim modelleri ve metotları teknoloji çağı çocuklarına yeni bilgileri öğretmede artık yetersiz kalmakta ve onların öğrenme tarzlarına çoğu zaman uymamaktadır. İşte bu öğrenme tarzına ayak uydurma çabaları içerisinde yeni bir öğrenme modeli olan mobil öğrenme (m-learning) kavramı ortaya çıkmıştır. Eğitimde mobil cihazlar öğretimin sadece sınıfla sınırlı kalmasını ortadan kaldırıp her an ve her yerde bilgiye ulaşma imkânı sağlamaktadır. Mobil öğrenme, zamandan ve mekândan bağımsız olarak öğrenme fırsatı tanımasından dolayı kişiye zamansal ve mekânsal olarak tasarruf sağlamaktadır. Bireyi bir mekânla sınırlamamak da bilgiye her zaman ulaşabilme fırsatı sunmaktadır. Okullarda öğretilmek istenilen bilgi ve beceriler de oyunlar, videolar, animasyonlar vb. mobil uygulama ve araçlar sayesinde daha eğlenceli ve daha etkili bir şekilde öğretilebilmektedir. Bu çalışmanın amacı; mobil uygulama destekli çevre eğitimin, beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, teknolojiye ve çevreye karşı tutumlarına etkisini ortaya koymaktır. Çalışma Silivri ilçesinde bulunan iki ayrı ortaokuldaki 5. Sınıf öğrencileri üzerinde uygulanmıştır. Çalışma karma yöntem kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmada iki ayrı ortaokulda öğrenim gören 5. Sınıf öğrencileri kullanılmış, bir okul deney grubunu temsil etmekte olup 27 öğrenciyle ön test- son test uygulanmıştır. Diğer okul kontrol grubunu temsilen 26 öğrenciyle ön test-son testler uygulanmıştır. 5. sınıf öğrencileriyle yapılan bu çalışmada çevre konusu üzerinde çalışılmış olup, deney grubuyla dersler mobil uygulamalarla (video, online oyun, simülasyon, animasyon vb.) işlenmiştir. Kontrol grubuyla ise fen dersi kapsamında mevcut programda yer alan etkinliklerle çevre konusu işlenmiştir. Araştırmada nicel veriler çevre konusunda hazırlanan akademik başarı testi, teknolojiye karşı tutum ölçeği ve çevreye tutum ölçeği ile toplanmıştır. Nitel veriler ise yarı yapılandırılmış öğrenci görüş anketi ve öğrenci ses kayıtları ile elde edilmiştir. Veriler v üzerinde yapılan analiz sonuçlarına göre; deney grubunu temsil eden öğrencilerin ön test -son test akademik başarılarında istatiksel olarak anlamlı bir fark olduğu, kontrol grubunda ise istatiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Teknolojiye tutum ölçeği sonuçlarına göre de deney grubundaki öğrencilerin tutumlarında istatiksel olarak anlamlı şekilde bir sonuç görülürken, kontrol grubunda anlamlı bir fark gözlenememiştir. Çevreye olan tutum ölçeğinde de deney grubu öğrencilerinin çevreye olan tutumlarında istatiksel olarak anlamlı bir artış tespit edilmiştir. -------------------- Nowadays, there is a generation is growing up with technology. This generation‟s needs and the way of learning of them is different. In education systems, how we can teach better is always a question. Traditional teaching models and methods are insufficient when we try to teach something to students who live in technological era. The m-learning concept has emerged from the needs of adapting those new learning styles. Mobile devices on education makes it possible to access to information at any time and anywhere Mobile learning ensures us that we can access information regardless from the time and place. Targeted skills in schools might be thought more efficiently and more motivated in this way. The aim of this study is to investigate the impact of environmental education that is supported by mobile application to 5th grade students towards environment, academic achievement and technology. This study is conducted in two different secondary schools at 5th grade students in Silivri. The study has influenced both by qualitative and quantitative approach. In the study, one of the schools used as experiment group including 27 students. The other school used as control group including 26 students. Pretest and posttest has been applied to both groups. The experiment group is subjected to mobile applications such as animations, videos, online games and simulations when they are learning about environment.. On the other hand, control group is subjected to traditional teaching methods and they are informed about environment besides their traditional classes. Academic achievement test, technology attitude scale and environmental attitude scale provides quantitative data to the research whereas voice records of students and their opinions provides qualitative data. Resulting from the analysis of data, there is significantly increase between pre-test and post-test scores of experiment group students whereas control group has not indicate any significant difference. According to the results of technological attitude scale, experiment group students indicate statistically significant results whereas control group did not show such results. Also, based on the environmental attitude scale, experiment group students again indicates significantly risen results whereas control group did not indicate such progress.