Özel televizyonların(Ulusal kanalların) kültür politikaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 1998

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Orhan Oğuz Gürbüz

Danışman: ALİ COŞKUN

Özet:

ÖZEL TELEVİZYONLARIN (ULUSAL KANALLARIN) KÜLTÜR POLİTİKALARI Kitle iletişim araçları 20.yüzyılda teknolojik olarak gelişti ve etkisini artırdı.Özellikle televizyon yayıncılığı toplumsal iletişimin vazgeçilmez araçlarından biri olarak benimsendi.Ünlü Amerikalı sosyolog Daniel Bell’in deyimiyle 1950’li yıllardan beri başlayan bu sürece bilgi toplumu (information society) adını verebiliriz.Özellikle televizyon, artık hem kitlelerin hem de bireylerin yaşamında belirleyici ve manipüle edici bir rol oynuyor.Bu araştırma bazı toplumbilimcilerin ‘aptal kutusu’ bazılarının da ‘sihirli kutu’diye tanımlayarak ayrıldığı bir konuyu ele alıyor. Televizyon yayıncılığı acaba bir bilgilendirme ve eğitim aracı olarak nasıl bir işlevi yerine getiriyor? Yoksa iddia edildiği gibi doğası gereği böyle bir rolü üstlenmesi olanaklı gözükmüyor mu? Bu araştırma önce ‘kültür kavramının’tanımlarını kategorize ederek işe başladı.Ardından ‘kültür’ ve ‘uygarlık’ arasındaki ilişkiye kısa da olsa göndermede bulunuldu. Araştırmanın odak noktasını ise televizyon yayıncılığındaki yöneticilerin ‘kültür eksenli’ program üretimine ilişkin görüşleri oluşturuyor. Çünkü yayıncılığın içinde yer almayanların eleştirilerine karşılık,medya yöneticilerinin değerlendirmeleri ve perspektiflerini okumak daha gerçekçi olacaktır. Kamu yayıncılığı gibi bir zorunluluğu olmayan ticaret amaçlı özel televizyonlar kültür yayıncılığını bir zorunluluk olarak görüyorlar mı? Rating kavgaları arasında daha seçkin ve rafine bir yayın kategorisi olan kültür programları izleyiciden ilgi ve destek görüyor mu? Kuşkusuz toplumsal talep olmadan kültür yayıncılığının gelişmesi ve etkin biçimde sürdürülmesi kolay olmayacaktır. Bu araştırmada bazı televizyon yöneticileri sadece resmi zorunluluklar ve yükümlülükler dolayısıyla kültür programları yayınladıklarını içten bir dille ifade ettiler. İzleyicinin bu tür programlara yeterince destek vermediği ve feedback’lerin yeterli olmadığı ortak bir sorun olarak dile getirildi. Araştırmada dünya televizyonlarının kültür politikaları da vurgulanarak rasyonel bir karşılaştırma yapma olanağı sunuldu. Televizyonun imajını ve sosyolojik etkilerini yorumlamak medya yöneticileri için de bir projeksiyon olanağı sunacaktır. CULTURAL POLITICS OF TV CHANNELLS In 20. Century, mass communication instruments have been improving technologically and decreasing its influances. Especially, TV broadcasting has been appropriated as essential medium for social communication. As Daniel Bell (who is famous American sociologist) claimed we could define as information society the process that has been ongoing since 1950. Especially, television has been playing significant and manipulating role for mass and individual. This research discuss the subject which some sociologists called TV as stupid box and some called as magic box. How TV broadcasting assume its functions as a medium to inform and educate for the audience. Otherwise, is it not possible that TV could assume these functions because of its nature? First of all, this research begins to categorize the descriptions of culture. And than, it references relationship between culture and civilization briefly. Also focal point of the research is opinions of TV managers about cultural programmers because it could be more realistic to be able to read TV manager's perspectives and approaches against who has never worked for TV broadcasting. Unlike public TV channels, do private channels see the cultural programmers as a necessity? Among rating fights, can the audience be interest and support to refined and intellectual cultural programmes? It is clear that cannot be easy to improve the cultural programmes without social demand. In this research, some TV managers explain sincerely that they broadcast cultural programmes because of official obligations and engagements. In addition, they express as common problem that the audience do not support cultural programmes sufficiently and they cannot get effective feedback from audience. Besides, this research emphasizes cultural politics of TV channels from all around the world to be able to offer rational complex. As a result we argue that commenting of TV images and social impact provide to project for media managers.