Sosyal bilgiler derslerindeki bazı değerlerin kazandırılmasına yönelik bir karakter eğitimi programının geliştirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET KATILMIŞ

Danışman: Halil Ekşi

Özet:

SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDEKİ BAZI DEĞERLERİN KAZANDIRILMASINA YÖNELİK BİR KARAKTER EĞİTİMİ PROGRAMININ GELİŞTİRİLMESİ Bu araştırmada, karakter eğitimi programının, ilköğretim 7. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde doğrudan verilecek değerlerin kazandırılmasına ve akademik başarıya olan etkisini tespit etmek amaçlanmıştır. Ön test-son test ve kontrol gruplu yarı deneysel desene göre yapılan bu araştırmada, öncelikli olarak karakter eğitimi programı ve ölçme araçları geliştirilmiş daha sonra araştırmanın uygulama aşamasına geçilmiştir. Araştırmanın uygulaması, İstanbul ilinin Ümraniye ilçesinde bulunan bir devlet ilköğretim okulunda gerçekleştirilmiştir. Uygulamaya başlamadan önce sınıflardan biri deney diğeri kontrol grubu olarak atanmıştır. Grupların denk olduğu istatistikî işlemle tespit edilmiştir. Deney grubuna karakter eğitimi programı uygulanırken kontrol grubunda normal ders programı uygulanmıştır. Uygulama haftada 3 ders saati olmak üzere toplam 39 ders saati sürmüştür. Araştırmanın verileri, 2007-2008 ve 2008-2009 eğitim ve öğretim yıllarında toplanmıştır. Bu verilerinin analizi neticesinde ulaşılan sonuçları aşağıdaki gibi leyebiliriz: 1. Karakter eğitimi programı, öğrencilerin bilimsellik değerini kazanmalarını istatistiksel olarak anlamlı olacak biçimde olumlu etkilemektedir. 2. Karakter eğitimi programı, öğrencilerin adil olma değerini edinmelerini istatistiksel açıdan manidar olacak biçimde olumlu etkilemektedir. 3. Karakter eğitimi programı, öğrencilerin barış değerini kazanmalarını istatistiksel açıdan anlamlı olacak biçimde olumlu etkilemektedir. 4. Karakter eğitimi programı, öğrencilerin akademik başarısını istatistiksel açıdan manidar olacak biçimde olumlu etkilemektedir. Anahtar Kelimeler: Değerler eğitimi, sosyal bilgiler, karakter eğitimi. ABSTRACT DEVELOPING A CHARACTER EDUCATION PROGRAM INTENDING TO ACQUIRE SOME VALUES OF TURKISH SOCIAL STUDIES COURSES In this research, it is aimed to find out the effect of character education program on making the values, which is given in the 7th grade social studies lesson in primary school directly, gained and the academic success. In this research which was carried out according to the pre test-final test and control grouped semi experimental design, primarily character education program and quantification tools were developed and then practice process of the research was carried out. Practice of the research was made in a state primary school in Umraniye in Istanbul. Before the practice one of the classes is assigned as experiment and the other is as control group. Equality of the groups has been determined via statistical progress. Whilst character education program is being applied to the experiment group, normal course program has been applied to control group. The practice was continued totally 39 course hours being 3 course hours in a week. Data of the research was gathered in 2007-2008 and 2008-2009 education years. The results of the data are as the following; 1. Character education program affects the students positively and considerably in a statistical way to gain scientific value. 2. Character education program affects the students positively and significantly in a statistical way to gain the value for being justness. 3. Character education program affects the students positively and considerably in a statistical way to gain the peace value. 4. Character education program affects the students’ academic success positively and significantly in a statistical way. Key Words: Character education, social studies, values education.