9. sınıf öğrencilerine uygulanan drama yöntemine dayalı yaratıcı yazma çalışmalarının yazma tutumuna etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÜMİT KILIÇ

Danışman: MAHMUT BABACAN

Özet:

Bu araştırma, 9. sınıf öğrencilerine uygulanan drama yöntemine dayalı yaratıcı yazma çalışmalarının öğrencilerin yazma tutumlarına etkisini inceleme amacı taşımaktadır. Karma yöntem araştırma desenlerinden gömülü (içeyerleşik) desenin kullanıldığı araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1. Dramanın yazmaya ve yazma tutumuna etkisi var mıdır? 2. Drama yöntemine dayalı yaratıcı yazma çalışmaları hakkında öğrencilerin duygu ve düşünceleri nelerdir? 3. Türk Dili ve Edebiyatı derslerindeki yazma konularının yaratıcı etkinliklerle işlenmesinin yazma tutumuna etkisi var mıdır? 4. Drama yöntemine dayalı yaratıcı yazma çalışmalarının, kendini ifade etme aracı olarak yazmaya etkisi var mıdır? Araştırmanın örneklemini, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Ümraniye ilçesi Ümraniye Anadolu Lisesi ve Ümraniye Merkez Anadolu Lisesi 9. sınıf öğrencilerinden seçilen 65 kişi oluşturmaktadır. Deney grubuna drama yöntemine dayalı yaratıcı yazma çalışmalarının uygulandığı sürede kontrol grubuna mevcut öğretim programı uygulanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda gerçek deneme modellerinden ön test-son test kontrol gruplu model, nitel boyutunda ise görüşme tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Nicel veri toplama aracı olarak Şenol AKAYDIN ve Hasan KURNAZ tarafından geliştirilen Lise Öğrencilerine Yönelik Yazma Tutum Ölçeği, nitel veri toplama aracı olarak araştırmacının kendisi tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde; deneysel uygulamanın, öğrencilerin yazma tutumlarına etkisini incelemek için t-testi analizi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizindeyse, toplanan veriler içerik analizi tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, drama yöntemine dayalı yaratıcı yazma çalışmalarının uygulandığı deney grubundaki öğrenciler ile mevcut öğretim programına göre ders işlenen kontrol grubundaki öğrenciler arasında yazmaya yönelik tutum bakımından deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. ABSTRACT The purpose of this research is to investigate the influence of creative writing studies based on the drama method applied to 9th grade students on students' writing attitudes. The following questions were searched in the research that used embedded (pattern) design from mixed method research designs: 1. Does the drama have an effect on writing and writing attitude? 2. What are the feelings and thoughts of the students about creative writing activities based on the drama method? 3. Is there an effect on the writing attitude of Turkish Language and Literature courses in creative activities? 4. Does creative writing based on the method of drama have an effect on writing as a means of self-expression? The sample of the research consists of 65 people selected from the 9th grade students of Ümraniye Anatolian High School and Ümraniye Central Anatolian High School in the Ümraniye in Istanbul province in the academic year of 2016-2017. While the creative writing studies based on the drama method were applied to the experimental group, the existing curriculum was applied to the control group. In the quantitative part of the study, pre-test and post-test control group models from real test models were used. In the qualitative dimension, semi-structured interview technique is used. Writing Attitude Scale for High School Students developed by Şenol AKAYDIN and Hasan KURNAZ was used as quantitative data collection tool. The semi-structured interview form developed by the researcher itself was used as a qualitative data collection tool. In the analysis of quantitative data; t-test analysis was used to examine the effect of experimental practice on students' writing attitudes. In the analysis of the qualitative data, the collected data were analyzed using the content analysis technique. As a result of the research, it was determined that there was a significant difference in the writing attitude between the students in the experimental group in which the creative writing studies based on the drama method were applied and the students in the control group in which the course was taught according to the existing teaching program, in favor of the experimental group.