Kimya öğretmen adaylarının akademik bilgileri ile ortaöğretim müfredatı bilgi seviyelerinin karşılaştırılması.


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET YILDIZBAŞ

Danışman: Musa Üce

Özet:

Bilimin ve teknolojinin hızla ilerlediği günümüzde, bu gelişmelere ayak uyduracak ve yeni buluşlarla bu gelişmelere katkı sağlayacak bireylerin yetiştirilmesinde ortaöğretimde verilen kimya öğretimi büyük önem taşımaktadır. Ortaöğretimde kimya öğretiminin etkin ve başarılı olması iyi yetişmiş kimya öğretmenleri sayesinde olacaktır. Günümüzde öğretmen yeterlikleri ile ilgili birçok çalışma yapılmaktadır. Bu çalışmalarda öne çıkan kavram `konu alan bilgisi'dir. Öğretmen adaylarının alan bilgilerinin tespiti amacıyla birçok araştırma yapılmaktadır. Bu çalışmada, öğretmen adaylarının lisans programında okudukları dersler, onların alan bilgilerine katkı sağlıyor mu? sorusundan yola çıkılarak, öğretmen adaylarının akademik kimya bilgi seviyeleri ile ortaöğretim kimya bilgi seviyeleri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı irdelenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının akademik ve ortaöğretim düzeyindeki soruları doğru yanıtlama seviyesinin nelere bağlı olduğunun tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü Kimya Öğretmenliği Ana Bilim Dalı'nda öğrenim gören 4. ve 5. sınıf toplam 53 öğretmen adayından oluşmaktadır. Çalışmada araştırmacı tarafından hazırlanan `Ortaöğretim Kimya Bilgisi Testi (OKBT)' ve `Akademik Kimya Bilgisi Testi (AKBT)' veri toplama araçları kullanılmıştır. Testler 20 adet çoktan seçmeli sorudan oluşmaktadır. Testlerin hazırlanma sürecinde, uzman görüşü ve pilot uygulama doğrultusunda değişiklikler yapılmıştır. Uygulama 2008/2009 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Dönemi'nde yapılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında analiz edilmiş ve bulgular tablo ve grafik halinde yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda kimya öğretmen adaylarının akademik bilgi seviyeleri ile ortaöğretim bilgi seviyeleri arasında 0,01 düzeyinde anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. 5. Sınıf öğretmen adaylarının, 4. Sınıf öğretmen adaylarına göre daha başarılı olduğu tespit edilmiştir. Kimya öğretmen adaylarının akademik ve ortaöğretim bilgi seviyelerinde cinsiyet, mezun olunan lise türü, bölümü isteyerek tercih edip etmeme ve herhangi bir kurumda çalışıp çalışmama durumlarına göre anlamlı bir fark tespit edilmemiştir.