Matematiksel Modelleme Etkinliklerinin Ders İçi Uygulamalarının Değerlendirme Türleri Bağlamında İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEMA ZENGİN

Danışman: EMİN AYDIN

Özet:

Matematiksel modelleme son yıllarda gerek dünyada gerekse ülkemizde önem kazanan bir eğitim yaklaşımı ve aracı olarak karşımıza çıkmaktadır. Matematiğin günlük hayatta ne işe yaradığının en güzel temsillerini oluşturan matematiksel modelleme etkinlikleri, öğrencilerin matematiksel düşünmelerini anlamlandırmada büyük öneme sahiptir. Modelleme etkinlikleri açık uçlu ve birden çok çözümü içerisinde barındırdığından, öğrenciler açısından alışılagelmiş sorulardan çok farklı görülmektedir. Matematiksel modelleme etkinliklerini sınıflarında uygulayan öğretmenlerin, bunları eğitim-öğretiminin ölçme değerlendirme kısmına nasıl entegre edecekleri konusunda bir hem literatür hem de uygulama açısından bir açıklık mevcuttur. Bu bağlamda çalışmanın temel amacı, matematiksel modelleme etkinliklerini derslerinde uygulayacak öğremenlerin modelleme süreçlerinde öğrenci öğrenmelerini daha iyi inceleyip, değerlendirme türlerinden hangisini veya hangilerini ve nasıl kullanacakları ile ilgili bir yaklaşım sunmak olmuştur. Araştırma 2017-2018 öğretim yılında İstanbul ili Ümraniye ilçesinde, sosyo-ekonomik düzeyleri orta ve ortanın üstünde olan ailelerin çocuklarının devam ettiği 09:00-17:00 arasındaki saatlerde eğitim-öğretim veren Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel bir kurumdur. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili Ümraniye ilçesinde, orta ve yüksek sosyoekonomik düzeyde özel bir okulda öğrenim görmekte olan ve farklı akademik başarı düzeylerindeki 3’ü erkek 6’sı kız, sınıfın tamamını oluşturan toplam 9 kişilik 8.sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada ölçme aracı olarak Diefes-Dux, Zawojewski, Hjalmarson ve Cardella (2012)’nın çalışmasında uyguladıkları geri bildirim kodlarından ve değerlendirme rubriğinden yararlanılmıştır. Süreçteki ses kayıtları analiz edilip, geribildirim kod kategorisinde hangisine uyuyor ise o kategoriye dahil edilmiş, hangi gruba hangi geribildirim kodundan kaç adet ifade edildiği sayısal olarak ortaya çıkarılmış ve süreç odaklı değerlendirme ve biçimlendirici değerlendirme bağlamında analiz edilmiştir. Daha sonra modelleme etkinliklerinin öğrenci çözüm kağıtları değerlendirme rubriğindeki kategori ve puanlama sistemine göre puanlandırılmış olup sonuç odaklı değerlendirme ve özetleyici değerlendirme bağlamında değerlendirilmiştir. -------------------- In recent years, mathematical modeling has emerged as an educational approach and tool that has gained importance both in the world and in our country. Mathematical modeling activities, which represent the best representations of what mathematics does in daily life, have a great importance in understanding students' mathematical thinking. Modeling activities are open-ended and contain multiple solutions, so they are very different from the usual questions for students. There is a clear understanding of how both teachers and teachers implementing mathematical modeling activities in their classrooms can integrate them into the assessment and evaluation section of education. In this context, the main aim of the study was to examine the student learning better in the modeling process of the instructors who will apply mathematical modeling activities in their courses and to present an approach related to the type of evaluation or which ones they will use. The research is a special institution in the Umraniye district of Istanbul province in the 2017-2018 academic year. The study group of the study consisted of 8 students (3 boys, 6 girls) in different academic achievement levels in Umraniye district of İstanbul province and in middle and high socioeconomic level. In the study, the feedback codes and evaluation rubrics they used in the study of Diefes-Dux, Zawojewski, Hjalmarson and Cardella (2012) were used. The sound recordings in the process were analyzed and included in that category in the feedback code category, the number of which feedback code was expressed to which group was quantified and analyzed in the context of process-oriented evaluation and formative evaluation. Afterwards, the student solution papers of the modeling activities were rated according to the category and scoring system in the evaluation rubric and evaluated in the context of result oriented evaluation and summative evaluation.