İlköğretim 7. sınıflarda çember daire ve silindir konusunun öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin başarıya etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MESUT TABUK

Danışman: Ahmet Şükrü Özdemir

Özet:

Son günlerde, hızla gelişen bilim ve teknoloji günlük hayatımızda her zamankinde daha kuvvetli bir etkiye sahiptir. Elbetteki, eğitimde bu değişim ve gelişmelerin meydana gelmesi kaçınılmaz bir sonuçtur. Bu değişimlerin en önemlilerinden biri de bilgisayardır. Bu çalışmamızın da ana konusu bilgisayar, daha doğru bir ifade ile bilgisayar destekli eğitimdir. Deneysel araştırma şeklindeki bu çalışmamızda amacımız; ilköğretim 7. sınıflarda bilgisayar destekli eğitimin matematik dersindeki başarıya etkisinin olup olmadığını araştırmaktır. Araştırma İstanbul ili, Bağcılar ilçesi, Güneşli Evren İlköğretim Okulu’nun 7. sınıflarında okuyan toplam 72 öğrenciye uygulanmıştır. Toplam 72 öğrencinin 37’si deney ve 35 tanesi de kontrol grubunu oluşturmaktadır. Deney grubunda bilgisayar destekli eğitim uygulanırken, kontrol grubunda klasik öğretim yöntemi takip edilmiştir. Toplam 4 haftalık bir süre içinde çalışma tamamlanmıştır. Çalışmada üç farklı bilgi toplama aracı kullanılmıştır. Bunlar, matematik başarı testleri, tutum ölçekleri ve öğrenci bilgi formlarından oluşmaktadır. Microsoft PowerPoint sunularından oluşan öğretim materyalinin uygulanmasından sonra toplanan bilgiler SPSS istatistik programı ile değerlendirilmiştir. Çalışma dört farklı hipotezi kapsamaktadır. Birincisi bilgisayar destekli öğretimin matematik dersinde ki başarıya etkisi üzerine, ikinci cinsiyetin başarıya etkisi üzerine, üçüncü anne-baba eğitim durumlarının başarıya etkisi üzerinedir. Sonuncusu ise bilgisayar destekli eğitimin matematiğe karşı olan tutuma etkisi üzerine kurulmuştur. Bu hipotezlere dayanarak çalışmada aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır. 1. İlköğretim okullarının 7. sınıflarında bilgisayar destekli eğitimin matematik dersindeki başarıya olumlu etkisi vardır. 2. Öğrenci cinsiyetlerinin başarıya etkisi yoktur. 3. Anne-baba eğitim durumlarının başarıya etkisi yoktur. 4. İlköğretim okullarının 7. sınıflarında bilgisayar destekli eğitimin matematik dersine karşı olan tutumlarına etkisi vardır. Nowadays, the rapid developing science and technology have a powerful influence on our daily life. Of course, it avoidably causes important improvements in education. One of the most important improvements is computer. In the study, the main topic is computer – more correctly computer based instruction. This is an exploratory research. It aims at the study of how computer based instruction effects the students’ achievement in mathematics at the 7th grades of elementary schools. The research was carried out to 72 elementary school 7th grade students from Güneşli Evren Elementary School of Bağcılar County in province of Istanbul. The total number of the students is 72. 37 of them are from the experiment group and 35 are from the control group. As in the experiment group mathematic instruction was computer based, in the control group classical instruction method was applied. At the end of the period of 4 weeks, the research was completed. The study covers three different tools for gathering data. Mathematic Achievement Tests, Attitude and Identification Form had been used in order to gather data. After application of computer based instruction -contains some Microsoft PowerPoint presentations- collected data was processed by SPSS program. The study covers four different hypotheses. The first one is about the influence of computer-based instruction on mathematics achievement. The second is about the influence of sex gender. The third is about the influence of the education level of parents on the students’ achievement. The last one is about the influence of computer-based instruction on the attitude towards mathematics. Based on these hypotheses, below results of the study could be summarized as follows: 1. At the 7th grade in elementary schools, computer based instruction influences the students’ mathematics achievement positively. 2. The students’ sex gender does not influence their achievements. 3. The education level of the parents does not influence the students’ achievements. 4. Computer based instruction influences the students’ attitude towards mathematics positively.