Yol üstü park stratejisinin trafik yoğunluğuna ve egzoz emisyonlarına etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ömer Lütfi Uzun

Danışman: METİN GÜMÜŞ

Özet:

YOL ÜSTÜ PARK STRATEJİSİNİN TRAFİK YOĞUNLUĞUNA VE EGZOZ EMİSYONLARINA ETKİSİNİN İNCELENMESİ Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde artan nüfusa bağlı olarak araç trafiği artmaktadır. Meydana gelen bu artış toplumsal ve ekolojik çevre üzerinde olumsuz etkiler oluşturmaktadır. Araç sayısının artışı, yollardaki araç yoğunluklarının artması ve otoparklarda yer bulamayan araçların görülmesiyle kendini göstermiştir. Bununla beraber hızlı ve plansız kentleşmeyle birlikte mevcut altyapının yetersizliği artan araçların otopark sorununu gündeme getirmiştir. Ülkemizde otopark planlamasının yapılmamasından dolayı özellikle kent merkezlerinde büyük otopark sorunları yaşanmaya başlamıştır. İstanbul’da ortalama 2,5 milyon araç bulunmakta ve günde yaklaşık 600 yeni araç trafiğe çıkmaktadır. Her araç günde ortalama 2 saat seyir halindeyken 22 saat park durumundadır. İstanbul, araç sayısına göre sahip olması gereken otopark kapasitesinin % 10’nuna sahiptir. Bu nedenle mevcut araçların % 90’ı cadde ve sokakların yol kenarlarına kontrolsüz olarak park etmektedirler. Bu durum cadde ve sokakların daralması sonucu trafik akışının yavaşlamasına ve trafiğin artmasına neden olmaktadır. Trafik artışı ise, araçların yakıt tüketiminin artmasına neden olmasıyla ülke ekonomisi, zararlı emisyonların artması nedeniyle çevre ve insan pisikolojisi üzerinde olumsuz etkiler oluşturmaktadır. Bu nedenle İstanbul gibi metropollerde yeni otopark stratejilerinin geliştirilip uygulanmasıyla, yetersiz otoparklaşmanın trafik oluşumu üzerindeki etkileri azaltılmalıdır. Bu çalışmada İstanbul’daki otopark yetersizliğinin olumsuz etkilerinin araştırılması için trafik yoğunluğu yüksek olan Fatih İlçesi, Oğuzhan Caddesi araştırma alanı olarak seçilmiştir. Araştırma alanında ideal otopark stratejisinin uygulanması sonucunda araç geçiş yoğunluğunda 4,94 artma ve trafik akış hızında da % 7,92 artma görülmüştür. Trafik yoğunluğunda görülen azalmanın etkisiyle egzoz emisyon kirleticilerinde % 6,20 azalma gerçekleşmiştir. ABSTRACT THE EXAMINATION OF THE EFFECTS OF THE ON-STREET PARKING STRATEGY ON TRAFFIC INTENSITY AND EXHAUST EMISSION Traffic has been increasing with the increase in population in developed and developing countries. The increase in vehicle traffic causes unfavorable effects on social and ecological environment and parking problems. Parking problem has become a current issue because of unplanned urbanization and insufficiency of existing substructure. In our country, shortage of parking has led to the formation of the parking problem, especially in the city center. In Istanbul, there are 2.5 million vehicles and 600 new vehicles are being added to Istanbul traffic each day. While each vehicle in Istanbul spends two hours in traffic, it is at a full stop and out of the flow of traffic for 22 hours per day. Istanbul has only 10% of required parking area. Therefore, 90% of existing vehicles are parked on roadsides without any control. This leads to the slowing down of vehicles flow and increasing of the traffic intensity. Increased traffic causes unnecessary fuel consumption and harmful emissions which have negative effects on economy and human healthy. Therefore, in metropolises such as Istanbul, the effects of insufficient parking on traffic must be decreased by improving and developing new parking strategies. In this study, Oguzhan Street in Fatih Town which has high traffic intensity was chosen as a research area in order to investigate the negative effects of insufficient parking. In the research area, the traffic flow intensity and the traffic flow rate were increased by 4.94% and 7.92% respectively, applying ideal parking strategies. The exhaust emissions decreased by 6.20% as a result of the decrease in traffic intensity.