Avrupa'da sportif gelir lideri kulüpler ile Türkiye süper ligi şampiyonu kulüplerinin ağ ortamında pazarlama faliyetlerinin karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Spor Yöneticiliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SERKAN ALPYAGIL

Danışman: SERAP AY

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Avrupa’da gelirler lideri spor kulüpleri (Real Madrid, Barcelona, Manchester United) ile Türkiye Süper Liginde şampiyonluk başarısına erişebilmiş ve en yüksek sportif gelir seviyesine ulaşmış spor kulüplerinin (Fenerbahçe, Galatasaray, Beşiktaş) ağ ortamında pazarlama faaliyetleri açısından internet kullanım düzeylerini belirlemektir. Bu çalışmada veri toplanma yöntemi olarak nitel araştırma tekniklerinden tarama ve inceleme modelinden yararlanılmıştır. Spor kulüplerinin internet sayfalarından tarama ve inceleme yapılarak elde edilmiş olan nitel veriler “Analitik Hiyerarşi Yöntemi” (AHY) ile değerlendirilmiştir. Bu çalışma: yan ürün, bilet, sponsorlar, taraftar, haberler, genel bilgi, dil seçeneği, maç yayını ve kullanım kolaylığı başlıklı dokuz ölçüt çerçevesinde incelenmiştir. Ölçütlerin ikili karşılaştırılmaları sonucunda: biletlerin satış bilgilerinin verilmesi ve çevrimiçi (online) satışının yapılması ilk sırada yer almış ve ölçütlerin en önemli kriteri olarak görülmüştür. Bilet ölçütünü: FC Barcelona spor kulübünün daha başarılı kullandığı sonucuna ulaşılmıştır. Belirlenen dokuz ölçüt çerçevesinde ise diğer birçok ölçütte olduğu gibi yine en başarılı spor kulübü Manchester United olmuştur. Avrupa gelir lideri spor kulüplerinin üstünlükleri Türkiye’de şampiyonluk başarısına ulaşmış spor kulüplerine karşı, internet ortamında üstünlüklerinin devam ettiği bu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Sözcükler: Spor Endüstrisi, Spor Pazarlaması, İnternet’te Ticaret, Futbol, Analitik Hiyerarşi Yöntemi ABSTRACT The purpose of this study is to determine the levels of using internet in terms of marketing activities on network of sport clubs that are revenue leaders in Europe (Real Madrid, Barcelona, Manchester United) and of sport clubs that have got the success of championship in Turkish Super League and reached the highest sportive revenue level (Fenerbahçe, Galatasaray, Beşiktaş). Survey and investigation model among the qualitative techniques have been used in this study. Qualitative data acquired by survey and investigation of the internet pages of the sport clubs have been evaluated through “Analytic Hierarchic Method” (AHM). This study has been investigated within the framework of nine criteria with the titles of byproduct, ticket, sponsors, fans, news, general information, language option, match broadcast, ease of use. As a result of the bilateral comparison of the criteria, giving sale information of the tickets and online selling took place in the first rank and was seen as the most important criterion of the criteria. It has been reached that FC Barcelona sport club uses the ticket criteria more successfully. Within the framework of nine criteria, Manchester United again became the most successful sport club as in many other criteria. It has been made out that superiority of the European revenue leader sport clubs continues in internet media against the sport clubs that reached to championship success in Turkey. Key Words: Sport Industry, Sport Marketing, Commercial on Internet, Football, Analytic Hierarchic Method.