Halk eğitimi merkezlerinde eğitici personel adaylarının seçim süreci ve seçim sonrası eğitici personelin iş doyum düzeyleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Vedat Akbaş

Danışman: OZANA URAL

Özet:

HALK EĞİTİMİ MERKEZLERİNDE EĞİTİCİ PERSONEL ADAYLARININ SEÇİM SÜRECİ ve SEÇİM SONRASI EĞİTİCİ PERSONELİN İŞ DOYUM DÜZEYLERİ Bu araştırmanın amacı, Halk Eğitimi Merkezlerinde eğitici personel seçim sürecini yöneticilerin algılarına göre saptamak, aday eğitici personelin mülakat memnuniyet düzeylerini tespit etmek ve seçim sonrası eğitici personelin iş doyum düzeylerini saptamaktır. Ayrıca, eğitici personelin mülakat memnuniyet düzeyleri ile iş doyumlarının cinsiyet, yaş, çalışma süresi ve öğrenim durumu değişkenlerine göre nasıl değiştiği de incelenmiştir. Araştırmanın evrenini; 2007–2008 öğretim yılında, İstanbul ilinde bulunan 33 Halk Eğitimi Merkezi oluşturmaktadır. Çalışmanın evreni içerisinden 3 örneklem alınmıştır. Bunlar; 26 Halk Eğitimi Merkezi yöneticileri, 12 Halk Eğitim Merkezine müracaat eden 389 aday eğitici personel ile seçim aşamasında başarılı olup göreve devam eden 207 eğitici personeldir. Örnekleme araştırmacı tarafından geliştirilen “Eğitici Personel Seçim Süreci Anketi” ile eğitici personele daha önceki çalışmalarda geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları yapılan “Aday Mülakat Memnuniyet Ölçeği” (Küskü, Ataman ve Çakmak, 2003) ve “İş Doyum Ölçeği” (Çetinkanat, 2000) uygulanmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel çözümlenmesi için; frekans ve yüzde, ortalama, standart sapma, t- testi, tek yönlü varyans analizi ve LSD testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; • Yöneticilerin algılarına göre halk eğitimi merkezlerinde eğitici personel seçim sürecinin (planlama, iş tanımı-gerekleri, aday havuzu, ön görüşme, başvuru formu, sınav mülakat, referans araştırması, hizmet içi eğitim ve oryantasyon) etkin olmadığı tespit edilmiştir. • Aday eğitici personelin mülakat sürecinden memnuniyet düzeyleri genel olarak yetersiz düzeydedir. • Eğitici personelin genel anlamda işlerinden doyumsuzluk algıladıkları tespit edilmiştir. • Eğitici personelin mülakat memnuniyet ve iş doyum düzeyleri ile yaş, çalışma süresi ve öğrenim durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bu farklılıklar; Eğitici personelin yaşı ve çalışma süresi arttıkça mülakat memnuniyet ve iş doyum düzeyleri artarken öğrenim durumunda eğitici personelin eğitim seviyesi artarken mülakat memnuniyet ve iş doyum düzeyleri azalmaktadır. Anahtar Sözcükler: Yetişkin Eğitimi, Halk Eğitimi Merkezi, Usta Öğretici Seçimi, İş Doyumu ABSTRACT SELECTION PROCESS OF EDUCATIONAL TRAINER CANDITATES AND LEVEL OF OCCUPATION SATISFACTION OF EDUCATIONAL TRAINER AFTER SELECTION IN PUBLIC EDUCATION CENTER The aim of this study was to determine the selection process of educational trainer according to perception of the director, level of interview pleasure of educational trainer canditates, and level of occupation satisfaction of educational trainer after selection in Public Education Center. In addition to these, change in level of interview pleasure and level of occupational satisfaction of educational trainer according to gender ,age, duration of work,and educatioanl status was investigated. Study population was formed from 33 Public Education Centers in İstanbul at 2007-2008 education period. 3 sample was taken from study population. These were 26 directors of Public Education Center, 389 educational trainer canditates applied to 12 Public Education Centers, and 207 educational trainers who were successfull at selection process. Selection Process of Educational Trainer Questionnaire developed by researcher, Canditate Interview Pleasure Questionnaire (Kusku, Ataman, and Cakmak, 2003), and Work Satisfaction Questionnaire (Cetinkanat, 2000) were applied to the samples. Data were analysed by using frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, single directed variation analysis, and Lsd test. Conclusions of study; • Selection process (planning, work defination and requirements, canditate sample, pre-interview, application form, examination, investigation of referances, education and orientation in work) of educatioanl trainer in Public Education Centers was not effective according to perception of directors. • Level of satisfaction of educational trainer canditates from interview process was generally insufficient. • Unsatisfaction perception at educational trainers from their works was observed. • Level of interview pleasure and level of occupational satisfaction of educational trainer according to gender ,age, duration of work,and educatioanl status were significantly different. Key Words: Adult Education, Public Education Center, Selection of Skilled Educational Trainer, Work Satisfaction