“Wie Bitte?” ve “Schritte International” adlı Almanca ders kitaplarında yazma becerisine yönelik alıştırmaların karşılaştırmalı şekilde incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İlknur Öner

Danışman: MÜZEYYEN EGE

Özet:

Bu araştırmanın genel amacı, ortaöğretim kurumlarında Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) Talim Terbiye Kurulu’nun izniyle kullanılan Almanca ders kitaplarının yazma becerisinin gelişimine yönelik alıştırmalara nasıl yer verdiği ve AOÖÇ’ye uygunluğu bakımından incelemektir. Bu doğrultuda hazırlanan araştırma soruları, ele alınan ders kitaplarında yazmaya yönelik alıştırmaların ayrıntılı bir şekilde incelenmesiyle cevaplanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2017/2018 eğitim öğretim yılında Millî Eğitim Bakanlığı tarafından ortaöğretim Almanca dersi için A1 düzeyine göre hazırlanmış olan “Wie bitte?” ders kitabı ile uluslararası alanda Almanca öğretiminde kullanılan “Schritte international” ders kitabının içerdiği yazma becerisi alıştırmaları oluşturmaktadır. Araştırmada toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda incelenen ders kitaplarında yazma becerisine yönelik çeşitli metin, yazma ve alıştırma türleri tespit edilmiştir. Bunların bazılarında yazma becerisinin gelişimi amaçlanırken, büyük bir kısmında yazma diğer becerilerin gelişimini desteklemek için araç olarak kullanılmaktadır. Dolayısıyla alıştırmaların büyük bir bölümünü kontrollü yazmayı gerektiren yarı üretken (reproduktiv) alıştırmalar oluşturmakta olup, üretken (produktiv) alıştırmalar yetersiz kalmaktadır. -------------------- The main goal of this research is to study how textbooks for German language that are used in middle schools with the permission by the Board of Education and Discipline of the Ministry of Education of the Republic of Turkey contain exercises to develop writing skills and to analyze their appropriateness in respect to AOÖÇ. Prepared with this aim, the research questions are tried to be answered by thoroughly studying the writing exercises in the books that are subject to analysis in this research. The sample of this research comprises the writing exercises in two textbooks of German language namely “Wie bitte?” which was prepared by the Ministry of Education at the level of A1 for the educational period of 2017-2018 to be used in the German language classes at middle schools and “Schritte international” which is internationally used in German language teaching. The data collected for this research was analyzed using the content analysis method. As a result of this study, various types of texts and writing exercises were detected in the aforementioned textbooks. While some of these exercises aim at improving writing skills of the learners, most of them are used as a tool to improve other skills. Therefore, majority of these exercises are reproductive which necessitates controlled writing, on the other hand, productive exercises remain insufficient.