Sermaye piyasalarında müşteri segmentasyonu, segmentasyona göre verimliliğin arttırılması ve bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ABDULLAH BÜLENT ALTINEL

Danışman: Mehmet Altan Masun

Özet:

Son yıllarda ülkemiz sermaye piyasalarında yaşanan gelişmelere rağmen, yapısal ve küresel faktörler olumsuz yönde etki yaratmıştır. Sermaye piyasalarında faaliyet gösteren bir aracı kurum her işletme gibi büyümek ve faaliyetini sürdürmek zorundadır. Bu amaç doğrultusunda pazarlama kavramı, işletme yönetimine yaklaşımı ile duyulan ihtiyacı karşılayacaktır. Pazarlama kavramı, bu noktada istatistik, veri madenciliği gibi matematiksel yöntemlerden faydalanarak, işletme yönetimini etkileşimli bir sürece dönüştürmektedir. Bu çalışmada, bir aracı kurumda müşteri segmentasyonu yapılarak, işletme üzerindeki finansal etkileri incelenmiştir. Çok değişkenli istatistiksel yöntemlerden kümeleme analizi kullanılarak, farklı segmentlere ayrılan müşterilere yeni pazarlama stratejileri geliştirilmiştir. Sonuç olarak, müşteri segmentasyonu ile sağlanan fayda ölçülmüş ve işletme verimliliğine pozitif katkı sağladığı saptanmıştır. SUMMARY In spite of the developments seen in our national capital markets, structural and global factors have nevertheless had an adverse affect. A brokerage house that is active in the capital markets has to sustain and grow like all other commercial institutions. Towards this aim marketing concept and its relevancy to the operational management area will be able meet this requirement. In this context marketing concept, by utilizing mathematical methods such as data mining transforms operational management to an interactive process. In this study, customer segmentation was applied at a brokerage house and its effects on the operation were examined. Aggregation analysis which is one of the multi-variate statistical methods was applied and new marketing strategies were developed for customers in different segments. As a result the benefits of customer segmentation were measured and a positive contribution form the perspective of operational productivity was determined.