Bir alternatif okul türü olan demokratik okula dair öğrenci yatkınlığının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BURÇAK GÜLEN MORHAYİM

Danışman: LEVENT DENİZ

Özet:

BİR ALTERNATİF OKUL TÜRÜ OLAN DEMOKRATİK OKULA DAİR ÖĞRENCİ YATKINLIĞININ DEĞERLENDİRİLMESİ Dünya yüzeyinde 15.000 öğrencinin demokratik okullarda eğitim alışına kıyasla ülkemizde demokratik okulla ilgili çalışmalar bireysel düzeyle sınırlıdır ve uygulamaları bulunmamaktadır. Bir ülkede demokratik okulların oluşum süreçleri kişilerin zihinsel şemalarıyla ilgilidir; zihinsel olarak çocuğa yönelik demokratik bir yaklaşıma yatkın oluşla başlar ve bakış açılarının bu yönde gelişmesi ve içselleştirilmesiyle ortaya çıkar. Bu çalışmada, bu sürecin ilk basamaklarından olan öğrencilerin demokratik okula yatkınlıklarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, ilk ve ortaöğretim düzeyindeki öğrencilerin bir demokratik okulda olmasını istedikleri özelliklere ve uygulamalara ilişkin yazdıkları yazılar incelenmiş, yazılara içerik analizi uygulanmış, araştırmanın amaçları doğrultusunda ve demokratik okul perspektifinden yorumlanmaya çalışılmıştır. Araştırma beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde giriş ve problem, ikinci bölümde ilgili alanyazın, üçüncü bölümde yöntem, dördüncü bölümde bulgular ve yorum ve beşinci bölümde sonuç ve öneriler yer almaktadır. Bulgulara bakıldığında, öğrencilerin demokratik okullarda temel olan beş temel ölçütten 86 alt boyutun % 95’ine atıfta bulundukları görülmüştür. Bu durum da ülkemizdeki öğrencilerin demokratik okullarda da temel olan alt boyutlarla ilgili farkındalığına işaret etmektedir. Bu atıflar kimi zaman demokratik okullardaki anlayışlarla paralellik gösterirken, kimi zaman demokratik okullardaki anlayışlarla tezat içerisindedir. Anahtar Kelimeler: Demokrasi, Demokratik Okul, Demokratik Eğitim, Okulda Demokrasi, Öğrenci. ABSTRACT THE EVALUATION OF THE STUDENT AFFINITY TO THE DEMOCRATIC SCHOOL: A FORM OF ALTERNATIVE SCHOOL Despite the approximately 15.000 students studying at democratic schools worldwide, the studies in our country are at a individual level and the applications heretofore are non-existant. The formation of a democratic school in a country concerns the conceptual framework of the constituents of that country; it commences from being affined to the concept of addressing the child democratically and comes into being as this democratic approach to the child progresses to the point of internalization. This study, as a first step, aims to determine the affinity of sudents to the democratic school. To accomplish this purpose, the middle school and high school students were asked to write about the features and the practices they would like to have in a democratic school and these texts have been scrutinized, are subjected to content analysis and the findings have been interpreted in terms of a democratic school perspective and in accordance with the aims of the study. This study is comprised of 5 sections. The first section includes the introduction and the problem, the second section the review of the literature, the third section includes the methodology, the fourth section includes the findings and the interpretation, the fifth section includes the results and the propositions. The findings denote that with the 5 criterion and the 86 concepts of the democratic schools, the students in our country refer to the 95 % of them. This indicates that our students are also conscious about the concepts of the democratic schools. These referals are sometimes in concordance with the democratic school and sometimes in contrast. Key Words: Democracy, Democratic School, Democratic Education, Democracy in Schools, Student.