Canlandırma sinemasında transmedya hikâye anlatım örneği olarak Shrek serisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZLEM UZUN HAZNECİ

Danışman: Serpil Kırel

Özet:

CANLANDIRMA SİNEMASINDA TRANSMEDYA HİKAYE ANLATIM ÖRNEĞİ OLARAK SHREK SERİSİ Transmedya hikâye anlatımı, günümüzün yakınsama süreçleri bağlamında şekillenen, teknolojik, sosyolojik, ekonomik nitelikler üzerine inşa olan, medyalar ve endüstriler arası yayılım gösteren bütüncül bir yapı sunmaktadır. Medyalararası geçişlilik, anlatı boşlukları, serileştirme, farklı karakterlerin perspektiflerinden bakış gibi niteliklerle hikâye evreninin genişleme olanakları arttırılırken, tüketicilere çeşitli medyalar aracılığıyla farklı düzeyde aktif/pasif deneyimleme, özdeşleşim ve katılım olanakları sunulmaktadır. İlki 2001 yılında vizyona giren uzun metrajlı animasyon film Shrek ile başlayan seri, günümüze uzanan 15 yıllık süreç içerisinde kısa filmler, çizgi dizileri, çizgi roman serileri, video, konsol, mobil oyunlar, müzikal sahne şovları, temalı parklar ve yan eğlence birimleri, YouTube serileri gibi toplamda 200’ü aşkın anlatı birimi ile geniş bir alanda yayılım göstermektedir. Shrek serisinin yayılımı bununla sınırlı kalmayarak, sosyal medya ve kullanıcı güdümlü içerik platformlarına ve markalarla etkileşime kadar uzanmaktadır. Bu nitelikleri ile birlikte canlandırma sineması alanında transmedya hikâye anlatımının başarıyla uygulandığı, gelişkin örneklerden biri olan Shrek serisi, dijital teknolojilerin günlük hayata girmesi, ağ toplumunun oluşması ve yakınsama gibi süreçler bağlamında film üretim, sunum ve tüketim dinamiklerindeki güncel değişimleri yansıtması bakımından önemli veriler sunmaktadır. Anahtar Kelimeler : Transmedya hikâye anlatımı, Canlandırma sineması, Medyalararasılık, Animasyon, Shrek ABSTRACT SHREK SERIES AS AN EXAMPLE OF TRANSMEDIA STORYTELLING IN ANIMATION CINEMA Transmedia storytelling presents an integral structure relies on both today’s technological, sociological, economical qualifications which formulated through convergence, and also extensions between media and industries. The opportunities of story universe expansion are increased with qualities such as cross-media transitivity, narrative gaps, serialisation, looking from perspectives of different characters and consumers are offered active/passive experience, identification and participation opportunities at different levels through various media. The series that started first with Shrek, a feature-length animated film that came to the theatres in 2001, has expanded in 15 years to a broad area with over 200 narrative units such as short films, cartoons, comic book series, videos, consoles, mobile games, musical stage shows, theme parks and auxiliary entertainment units and YouTube series. The expansion of Shrek series was not limited to this and it reached out to social media and user-generated content platforms and interaction with brands. Shrek series that present an advanced example, where transmedia storytelling is successfully applied in animation cinema with these qualities, provide important data in terms of reflecting current changes in film production , presentation and consumption dynamics in the context of processes such as penetration of digital technologies to daily life, formation of network society and convergence. Key Words : Transmedia Storytelling, Animation Cinema, Intermediality, Shrek