Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hamdi ÖZDEMİR
Danışman: Ayşe Oya Erkut
Özet:
Bu
araştırmada, 10-11 yaş çocuklarda fiziksel etkinlik
kartları ve video oyun konsollu hareket etkinliklerinin dikkat, ekran ve kağıt
okuma performansı üzerine etkisinin incelenmesi amacı ile yapılmıştır. Deneysel modele uygun olarak düzenlenen bu
araştırmada şu sorulara cevap aranmıştır;
1. Fiziksel
etkinlik kartları, oyun konsollu hareket etkinlikleri, fiziksel oyun
kartları-oyun konsollu hareket etkinlikleri çalışma grubu ve kontrol grubunun
dikkat son test puanları arasında fark var mıdır?
2. Fiziksel
etkinlik kartları, oyun konsollu hareket etkinlikleri, fiziksel oyun
kartları-oyun konsollu hareket etkinlikleri çalışma grubu ve kontrol grubunun
kağıt okuma son test puanları arasında fark var mıdır?
3. Fiziksel
etkinlik kartları, oyun konsollu hareket etkinlikleri, fiziksel oyun
kartları-oyun konsollu hareket etkinlikleri çalışma grubu ve kontrol grubunun
ekran okuma son test puanları arasında fark var mıdır?
Araştırmanın örneklemini; İstanbul ili Beykoz ilçesine bağlı, 10-11
yaşındaki 5. sınıf öğrencilerinden basit seçkisiz yöntem ile seçilen toplam 112
öğrencidir. Çalışma deneysel bir özellik taşıdığından örneklem grubu; 28 fiziksel
etkinlik kartları çalışma grubu, 28 oyun konsollu hareket etkinlikleri çalışma
grubu, 28 fiziksel etkinlik kartları ve oyun konsollu hareket etkinlikleri
çalışma grubu ve 28 kontrol grubu olmak üzere dörde ayrılmıştır. Çalışma grubu
öğrencileri haftada iki gün 40 dakikalık etkinlikler gerçekleştirmiş, kontrol
grubu öğrencileri ise kendi beden eğitimi ve spor müfredatlarına devam
etmişlerdir.
Araştırmada
Bourdon Dikkat Testi (Kaymak, 2003) ve doğru okuma, 1 dakikada doğru okunan
kelimelerin toplam okunan kelimeye oranı; Okuma hızı ise 1 dakikada doğru
okunan kelime sayısı olarak hesaplanmıştır (Rasinski, 2010). Araştırmanın analizinde
grup değişkenlerine göre ön testlere ilişkin aritmetik ortalama ve standart
sapma değerleri hesaplanmış ve ön testlerin normal dağılım gösterip
göstermediği Shapiro-Wilk testi kullanılarak
bakılmıştır. Normal dağılıma uygun verilerin Grup içindeki ölçümler arasındaki
farkları incelemek için ilişkili örneklem t testi kullanılmıştır. Deney ve
kontrol gruplarının 8 derslik çalışmalar sonrasında elde edilen puan
artışlarının farklı olup olmadığını test etmek amacı ile dikkat için parametrik
olmayan Kruskal- Wallis testi, kağıt ve ekran okuma için ANOVA ve gruplar
arasında farkın yönünü tespit etmek için Tukey HSD testleri uygulanmıştır.
Araştırmada elde edilen bulgular; dikkat son test puanları arasındaki farka gruplara göre bakıldığında çalışma
grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu bulunmuştur (p<,01). Kağıt okuma son test puanları arasındaki farka
gruplara göre bakıldığında çalışma ve kontrol grupları arasında kağıt okuma
gelişiminde anlamlı bir fark bulunmamıştır (p<,05). Ekran okuma son test
puanları arasındaki farka gruplara göre bakıldığında; oyun konsollu hareket
etkinlikleri ve fiziksel etkinlik kartları-oyun konsollu hareket etkinlikleri
çalışma grubu ve kontrol grubu arasında ekran okuma gelişiminde anlamlı
derecede (p<,05) fark bulunmuştur. Sonuç olarak fiziksel etkinlik kartları
ve oyun konsolu ile yapılan hareket etkinliklerinin dikkati geliştirdiği, oyun
konsollu hareket etkinliklerinin ve fiziksel etkinlik kartları-oyun konsollu
hareket etkinliklerinin kullanıldığı çalışmaların da ekran okumayı geliştirdiği
bulunmuştur.
Anahtar
Kelimeler: Fiziksel Etkinlik, Oyun Konsolu, Dikkat, Kağıt Okuma, Ekran Okuma