Farklı çoklu ortamların öğrencilerin mekanik konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesine ve bilişsel yüklenmelerine etkilerinin incelenmesi: Görsel-uzamsal zekâ boyutunda bir analiz


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ENGİN KATIRCI

Danışman: Ahmet Feyzi Satıcı

Özet:

FARKLI ÇOKLU ORTAMLARIN ÖĞRENCİLERİN MEKANİK KONUSUNDAKİ KAVRAM YANILGILARININ GİDERİLMESİNE VE BİLİŞSEL YÜKLENMELERİNE ETKİLERİNİN İNCELENMESİ: GÖRSEL-UZAMSAL ZEKÂ BOYUTUNDA BİR ANALİZ Bu araştırmanın amacı, farklı türde hazırlanmış çoklu ortamların öğrencilerin kavram yanılgılarının giderilmesine, kavramsal anlama düzeylerine ve bilişsel yüklerine etkisini incelemektir. Ayrıca görsel-uzamsal zekâ düzeyinin öğrencilerin kavramsal anlama, kavram yanılgısı test puanları ve bilişsel yüklerine etki edip etmediğini analiz etmektir. Araştırmada kavramsal değişim metinleri, düşük düzeyde etkileşim içeren kavram karikatürleri ile animasyon ve simülasyonlardan oluşan üç farklı çoklu ortamın öğrencilerin Newton’un hareket kanunları konusundaki bazı kavram yanılgılarının giderilmesine, bu konudaki kavramsal anlama düzeylerine ve bilişsel yüklenmelerine etkileri sınanmıştır. Araştırmada öntest–sontest deneysel desen modelinden yararlanılmıştır. İstanbul’da bir devlet üniversitesinde bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi alan 86 üçüncü sınıf öğrencisinin katıldığı çalışmada öğrenciler deney 1 (etkileşimli kavram karikatürü), deney 2 (animasyon–simülasyon) ve deney 3 (kavramsal değişim metinleri) olmak üzere üç gruba ayrılmış ve bu gruplarda eğitim almışlardır. Kavramsal anlama ve kavram yanılgısı ile ilgili veriler için Newton’un Hareket Kanunları Kavramsal Anlama açıklamalı–çoktan seçmeli test, görsel–uzamsal zeka ile ilgili veriler için çoklu zeka ölçeği ve bilişsel yük için ise bilişsel yük ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, uygulama sonrasında bütün gruplardaki öğrencilerin kavramsal anlama puanları artış gösterirken, kavram yanılgısı puanları azalış göstermiştir. Animasyon ve simülasyonlardan oluşan çoklu medya ile eğitim alan öğrencilerin diğer gruplardaki öğrencilere göre kavramsal anlama, kavram yanılgısı puanları ve bilişsel yük açısından daha etkili olduğu sonucu bulunmuştur. Görsel–uzamsal zeka (orta düzey, gelişmiş ve çok gelişmiş) düzeylerinin öğrencilerin kavramsal anlama, kavram yanılgısı ve bilişsel yük puanlarını etkilemediği tespit edilmiştir. Ayrıca, farklı çoklu medyaları kullanan öğrencilerin bilişsel yüklenmeleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükler: Simülasyonlar, Kavramsal Değişim Metinleri, Etkileşimli Kavram Karikatürleri, Farklı Çoklu Medyalarda Bilişsel Yük, Mekanik Konusundaki Kavram Yanılgıları ABSTRACT THE EFFECTS OF SPATIAL INTELLIGENCE AND DIFFERENT MULTIMEDIA BASED LEARNING ENVIRONMENTS ON STUDENTS’ ELIMINATION OF MISCONCEPTIONS IN MECHANICS AND COGNITIVE LOAD The purpose of this study is to investigate the effects of different multimedia learning environments on students’ conceptual understanding, elimination of misconceptions in Newton’s Law and cognitive load, and to analyze whether levels of spatial intelligence affect on students’ the scores of conceptual understanding, misconception and cognitive load. In research, the effects of three different multimedia learning environments (conceptual change texts, low-level interactive concept cartoons, and animations–simulations) on students’ conceptual understanding, elimination of misconceptions in Newton’s laws of motion and cognitive load were investigated. The participants of this research were 86 undergraduate students in School of Education in a public university located in İstanbul. The participants were assigned into three groups; experimental group 1 (low-level interactive concept cartoons), experimental group 2 (animation–simulation) and experimental group 3 (conceptual change texts). To collect data, conceptual understanding test on Newton’s laws of motion, multiple intelligence scale and cognitive load scale were used. The results of the study showed that animation–simulation based learning environments were more effective than both conceptual change text and low-level interactive concept cartoons for conceptual understanding and elimination of misconceptions in Newton’s laws of motion and cognitive load. However, there were no significant difference regarding conceptual understanding, misconception and cognitive load scores of students who have (middle, high and highest) spatial intelligence. Key Words: Simulations, Conceptual Change Texts, Interactive Concept Cartoons, Cognitive Load for Different Multimedias, Misconceptions about mechanics.