Sağlık yönetimi alanında çalışan yöneticilerin ve idari personelin örgütsel sessizlik düzeylerinin problem çözme becerileri üzerine etkisi : bir kamu hastanesi örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Elif Uruç Öztürk

Danışman: HATİCE NİLAY GEMLİK

Özet:

Amaç: Bu araştırmada; sağlık yönetimi alanında çalışan yönetici ve idari personelin örgütsel sessizlik düzeylerinin problem çözme becerileri üzerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Kesitsel tipte, tanımlayıcı olan bu araştırmanın verileri, İstanbul ilinde faaliyet gösteren bir kamu hastanesinde çalışan sağlık çalışanlarından elde edilmiştir. Araştırma kapsamına dâhil edilen ilgili hastanenin, yönetim ve idari birimlerinde çalışan personel sayısı 325 olup, bu sayının tamamına ulaşılması hedeflenmiş, 273 personelden geri dönüş sağlanmıştır. Veriler anket formu ile toplanmıştır. Bulgular: Katılımcıların %63,4’ü kadın, %62,6’sı evli, %55,3’ü çocuk sahibi, %36,3’ü lisans eğitim düzeyine sahip, yaş ortalaması 36,45±8,0’dir. Örgütsel sessizlik düzeyi puan ortalaması 38,91±7,65 ve problem çözme becerisi düzeyi ortalaması 87,47±22,71 olarak bulunmuştur. Örgütsel sessizlik düzeyinin problem çözme becerisi üzerine etkisi incelendiğinde; örgütsel sessizlik kabullenici alt boyutundaki artışın problem çözme becerisini artırdığı (P:0,000, B:10,779), savunmacı sessizlik alt boyutundaki artışın problem çözme becerisini artırdığı (P:0,000, B:7,649), korumacı sessizlik alt boyutundaki artışın problem çözme becerisini azalttığı (P:0,000, B:-6,277) bulunmuştur. Sonuçlar: Araştırmada çalışanların örgütsel sessizlik düzeylerinin problem çözme becerileri üzerine etkisi incelendiğinde, örgütsel sessizlik düzeyindeki artışın problem çözme becerisinde düşüşe sebep olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Cinsiyet açısından erkeklerin kadınlardan daha fazla kabullenici sessizlik tutumu göstermekte olduğu ve kadınların problem çözme becerilerinin erkeklerden yüksek olduğu bulunmuştur. -------------------- Aim: In this study; The aim of this study is to investigate the effect of organizational silence levels on problem solving skills of managers and administrative staff working in the field of health management. Materials and Method: The data of this cross-sectional, descriptive study was obtained from health workers working in a public hospital in Istanbul. The number of personnel working in the management and administrative units of the relevant hospital included in the scope of the research is 325, and the total number of these personnel is targeted to be reached and 273 employees have been returned. Data were collected by questionnaire form. Results: 63,4% of the participants were women, 62,6% were married, 55,3% had children, 36,3% had undergraduate education, and the average age was 36,45 ± 8.0. The average score of organizational silence was 38,91 ± 7,65 and the average of problem solving skills was 87,47 ± 22,71. When the effect of organizational silence level on problem solving skills is examined; the increase in the organizational silence acceptor sub-dimension increased the problem solving ability (P:0,000, B:10,779, the increase in the defensive silence sub-dimension increased the problem-solving ability (P:0,000, B:7,649), the increase in the protective silence sub-dimension decreased the problem-solving ability (P:0,000, B:-6,277). Conclusion: When the effects of organizational silence levels on problem solving skills were examined, it was concluded that the increase in organizational silence level caused a decrease in problem solving skills. In terms of gender, it was found that males had more accepting silence attitudes than females and women's problem solving skills were higher than males.