60-72 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN HAZIRLANAN İŞİTSEL EĞİTİM MATERYALLERİNE DAYANAN İŞİTSEL İŞLEMLEME PROGRAMININ İŞİTSEL İŞLEMLEME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SERHAT ÇAKABAY

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Özgül Polat

Özet:

Okula yeni başlayan bir çocuğun işitsel işlemleme becerisi, eğitimdeki başarısını doğrudan etkilemektedir. Ayrıca, insanların temel duyusu olarak işitme ve görme, sağlıklı iletişim sağlamak açısından büyük önem taşır. Öte yandan, işitme duyusu kişinin konuşma yeteneğinin oluşumunda en önemli bir etkendir. İyi bir dinleyici olmak için iyi duymak yeterli olmaz bunun yanında işitilen seslerin beyin tarafından işlenmesi, düzenlenmesi ve anlaşılır hale getirilmesi gerekmektedir. Beyin ve kulak arasındaki bu süreç işitsel işlemleme olarak tanımlanmaktadır. İşiten çocuklarda işitsel gelişim, işitmeyen çocukların işitme özelliklerinin geliştirilmesine yönelik önemli bilgiler aktarmaktadır. Araştırmada 60-72 aylık çocuklar için hazırlanan işitsel eğitim materyallerine dayanan işitsel işlemleme programının çocukların işitsel işlemleme becerilerine olan etkilerinin bulunması amaçlanmıştır. Bu araştırmada 60-72 aylık çocuklar için hazırlanan işitsel eğitim materyallerine dayanan işitsel işlemleme programınin çocukların işitsel işlemleme beceri düzeylerine olan etkisi incelenmiştir. Araştırmada bunu belirlemek için öntest ve sontest yapılmış ve sonuçları karşılaştırılmıştır. Programın kapsam geçerliliğine bakılmıştır. Bunun için uzman görüşüne başvurulmuştur. Araştırmanın katılımcıları olarak 60-72 aylık çocuklar üzerinde deney ve kontrol gruplarına ayrılarak işitsel işlemleme becerileri “İşitsel İşlemleme Testi (İŞTE)” ile ölçülmüştür. Sonuçta, hazırlanan işitsel eğitim materyallerine dayanan işitsel işlemleme programının çocukların işitsel gelişmelerine olumlu yönde katkı yaptığı görülmüştür. Daha sonra yapılan izleme testinde ise program sayesinde elde edilen becerilerin devam ettiği görülmüştür. -------------------- Hearing ability of a new school child directly affects his/her education success. In addition, hearing and vision as the basic sense of people is of great importance in terms of providing healthy communication. On the other hand, hearing is the most important factor in the formation of a person's ability in speaking. In order to be a good listener, it is not enough to hear well, but it is also required to be processed, regulated and made the sounds heard by means of brain. The corresponding process between the brain and ear is defined as auditory processing. Auditory development in healthy children gives us important information to improve the hearing characteristics of children with inability in this relation. The aim of this study is to examine the effects of the proposed auditory processing game program and toy kit in growth of children aged 60-72 months. Accordingly, the pre-test and post-test examination is performed and the results are compared. As well, the content validity ratio of the program is evaluated based on the expert decision. Therefore, the effect of auditory processing game program and toy kit prepared for children aged 60-72 months is investigated. Here, the participants of the research are divided into experimental and control groups and their auditory processing skills are evaluated by means of their Auditory Processing Test. The results highlight the positive effect of the development of children with the proposed auditory processing game program. The following post-test results confirms the skills acquired through the applying the program continuously.