Kamusal alan olarak sosyal medyanın gündem belirleme gücü: 10 Ağustos 2014 Cumhurbaşkanlığı seçimleri üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Gazetecilik Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ENSAR KORKMAZ

Danışman: ERHAN AKYAZI

Özet:

(Kamusal Alan Olarak Sosyal Medyanın Gündem Belirleme Gücü: 10 Ağustos 2014 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri Üzerine Bir Araştırma) Kamusal alan olarak belirtilen sosyal medyanın gündem belirlemedeki gücü her geçen gün belirgin biçimde artış göstermiştir. Geleneksel medya olarak isimlendirdiğimiz gazete, radyo ve televizyonun sosyal medyanın hızına yetişemeyip gerisinde kaldığı gözlenmektedir. Özellikle Arap Baharı olarak bilinen ve Ortadoğu'yu etkileyen halk ayaklanmaları, gerek ülkemizde yaşanan Gezi Parkı olayları sosyal medyanın etkisi ve gündemi belirlemedeki gücünü ortaya çıkarmıştır. Bu bağlamda çalışmada öncelikle "Kamusal Alan", "Sosyal Medya", "Gündem Belirleme" kavramları ve tarihsel gelişimi değişik makale, kitap ve internet sitelerinden yararlanılarak ele alınmıştır. Kamusal alan, sosyal medya tartışmaları ve sosyal medya, gündem belirleme ilişkilerine değinilmiştir. Daha sonra kamusal alan olarak sosyal medyanın 10 Ağustos 2014 Cumhurbaşkanlığı seçimleri üzerindeki etkisi ölçülmeye çalışılmış ve İstanbul geneli 400 kişiye anket uygulaması yapılmıştır. Bu çalışma ile, 10 Ağustos 2014 Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde kamusal alan olarak sosyal medyanın gündem belirlemedeki etkisi, demografik özelliklerine göre vatandaşların oy kullanırken tercihlerinin nasıl etkilendiği, sosyal medyanın 10 Ağustos 2014 Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde etkin kullanılıp kullanılmadığı, hangi adayların ön planda olup olmadığı araştırılmıştır. Anahtar Kelimeler : Kamusal Alan, Sosyal Medya, Gündem Belirleme, 10 Ağustos 2014 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri. ABSTRACT (Agenda Setting Power of Social Media as Public Sphere: Research Covering August 10, 2014 Turkish Presidential Election) The power of social media, understood to be in the public sphere, to set the daily agenda can be seen more and more clearly with every passing day. What can also be seen is the inability of traditional media outlets - newspapers, radio stations and television channels - to catch up to the speed afforded by social media. The power of social media can perhaps best be illustrated by the social upheaval in the Middle East that has been dubbed the Arab Spring, and even in our own country, which witnessed the Gezi Park events. In this context, this research makes use of various articles, books and websites to look into the terms “social sphere,” “social media,” and “setting the agenda,” as well as the historical developments. The relationship between the social sphere, social media and social media discussions, and setting the agenda are touched upon. Further on, the research looks into how big of an effect social media, as part of the social sphere, had on the Aug. 10, 2014 presidential election, resting on a survey of 400 Istanbul residents. This research, focusing on the Aug. 10, 2014 presidential election, looks into the ability of social media as part of the public sphere to set the agenda, how demographics affected who the people voted for, and how the use or non-use of social media provided an advantage or disadvantage to those running in the Aug. 10, 2014 presidential election. Keywords : Public sphere, social media, agenda setting, August 10, 2014, presidential elections