1947 C.H. P. 7. Kurultayında din eğitimi müzakereleri ve sonuçları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fatih Kayacan

Danışman: MUSTAFA USTA

Özet:

Araştırmamızda, Cumhuriyet Halk Partisi 7. Kurultayındaki Din Eğitimi Müzakereleri ele alınmıştır. Yapılan çalışmada Cumhuriyet dönemi 1923-1952 yılları arasında din eğitimi konusunda meydana gelen gelişmelerin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu dönemi üç ayrı bölümde ele aldık. İlk bölümde Cumhuriyetin ilk yıllarından 1947 Cumhuriyet Halk Partisi 7. Kurultayına kadar geçen süreci; İkinci bölümde Kurultay Müzakerelerini; üçüncü ve son bölümde ise kurultay sonrası gelişmeleri inceledik. Konuyu Cumhuriyetin ilk yıllarından başlayarak ele almamızdaki amaç, kurultaydaki müzakerelerin daha iyi yorumlanabilmesine imkan hazırlamaktır. Kurultaydaki din eğitimi ve öğretimi tartışmaları, laiklik ilkesinin müzakere edildiği bölümde cereyan ettiği ve müzakerecilerin tamamına yakınının konuyu bu çerçevede değerlendirmelerinden dolayı önce laiklik ilkesinin sınırları ile ilgili tartışmaları bir başlık altında sunmaya çalıştık. Araştırmamızın merkezinde Cumhuriyet Halk Partisi Kurultayındaki müzakereler ve bu kurultay sonrası gelişmeler yer aldığı için, bu iki bölümü daha kapsamlı değerlendirmeyi amaç edindik ve yaptığımız çalışmayı 1952 tarihine kadar yaşanan gelişmelerle sınırlı tuttuk. 2 Aralık 1947 yılından 1951 yılı sonlarına kadar olan bölümü, Meclis tutanaklarını da değerlendirmek suretiyle İlkokullarına din derslerinin konulması, İmam-Hatip Kurslarının açılması, İmam-Hatip Okullarının açılması ve Ankara İlahiyat Fakültesinin açılması gibi önemli gelişmeleri bütün safhalarıyla aktarmaya çalıştık. Yukarıda lemeye çalıştığımız Cumhuriyet Halk Partisi 7. Kurultayındaki bu müzakereler tek parti döneminin son yıllarındaki gelişmeleri göstermesi bakımından ilgi çekicidir. Ayrıca Cumhuriyet tarihimiz boyunca din ve din eğitimi hakkındaki düşünce ve uygulamaları ortaya koymaktadır. I have chosen to examine the religious education in the Seventh Congress of the People`s Republic Party. The purpose of my study is to study and exam the period of 1923-1952 during the Republic`s history. We decided to make this study in three different sections or periods, In the first period we studied the period from the early years of the Republic to the 7th Congress of 1947 People`s Republic Party. In the second period the Congress`s Discussions took place. And in the third and the last period we studied the developments after the Congress. The purpose of beginning from the early years of the Republic is to interpret the discussions that took place in the Congress. We have chosen to discuss the religious education and teaching under the title of Secularism, the idea of state and religion being separate and its limits. In our main theme, the discussions of the Congress of the People`s Republic and the period of developments after the Congress. We have tried covered the period up to 1952. We have tried to study and examine the period of December 2, 1947 and 1951 by utilizing the Congressional Records and noticing the facts of initiating the religious education in the primary schools and opening the schools for training of the Imam-Hatip and opening the courses for Imam-Hatips and establishing a College of Divinity at the University level. It is an interesting study to summarize the discussions of the 7th Congress of the People's Republic Party under a single party government of Turkey. This also demonstrates the History of the Republic as far as the subject of the religion and religious education and thoughts on this matter.