Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin yapılandırmacı düşünme yeterliliklerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İSA CEYHAN

Danışman: HALİL EKŞİ

Özet:

Bu araştırmanın amacı Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin yapılandırmacı düşünme yeterliliklerini yaş, cinsiyet, mezun olunan üniversite, bölüm gibi çeşitli değişkenler açısından farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Yapılan bu araştırmada 2009–2010 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Anadolu Yakasında görev yapan Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenleri evren olarak belirlenmiştir. Küme örnekleme yoluyla seçilen Kadıköy, Ümraniye, Ataşehir, Sancaktepe, Çekmeköy ve Pendik ilçelerinde resmi liselerde görev yapan gönüllü Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinden seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlenen 150 öğretmen bu araştırmanın örneklemini teşkil etmektir. Araştırmada veriler, “Yapılandırmacı Düşünme Envanteri”nin 150 Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni tarafından yanıtlanmasıyla elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 11,0 (Statical Package for The Sosial Science) bilgisayar paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Verilerin analizinde kişisel bilgilerin, yapılandırmacı düşünme yeterliliklerinin seçeneklerinin işaretlenme sıklığını belirlemek amacıyla, frekans, yüzdeler ve aritmetik ortalamaları hesaplanmıştır. Yapılandırmacı düşünme yeterlilikleri konusunda cinsiyet, mezun olunan okul, mezun olunan fakülte arasındaki farkları bulmak için “t testi” kullanılmıştır. Yapılandırmacı düşünme yeterlilikleri ile meslekteki kıdem arasındaki ilişkiyi tespit etmek için Tek Yönlü Varyans Analizi’nden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin yapılandırmacı düşünme yeterliliklerinin incelenen değişkenler açısından anlamlı farklılık göstermediği anlaşılmıştır. ABSTRACT The aim of this research is to define whether progressive opinion of the Turkish Language and Literature Teachers’ skills are different or not according to changeable variations such as age, gender, the university graduated, and department. In this research the Turkish Language and Literature Teachers working in Anatolaian part of İstanbul in 2009- 2010 education and teaching year are decided to be researched. 150 teachers which are decided to be researched, chosed randomly from the volunteer Turkish Language and Literature Teachers working in public high schools in cities Kadıköy, Ümraniye, Ataşehir, Sancaktepe, Çekmeköy, Pendik which are illustrated as groups are the examples of this research. The datas in research were found by explanation of Turkish Language and Literature Teachers of Structure Thought Inventory.The datas which are found in research were analyzed by using computer packet programme SPSS 11,0 (Statical Package for the Social Science). On the analysing of datas frequency,percents and arithmetic averages were calculated for determining the frequency of signing personal informations structure thought skills alternatives. About structure thought skilss “the test of t” was used to find difeerences between gender, the school graduated, the faculty graduated. To determine the relation betweeen structure thought skills and job seniority we benefited from single direction variance analyse. At the conclusion of research it was defined that structure thought skills of Turkish Language and Literature Teachers have no important variances on the point of analysed changeables.