Fakülte-okul işbirliği programının müzik öğretmeni adayları tarafından değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Alper Akgül

Danışman: JALE DENİZ

Özet:

Bu araştırmanın amacı müzik öğretmeni adaylarının 1994- 1998 yılları arasında YÖK ve Dünya Bankası tarafından Milli Eğitimi Geliştirme Projesi çerçevesinde hazırlanan ve 1998- 1999 eğitim öğretim yılında yürürlüğe konulan Fakülte Okul İşbirliği Programı ile ilgili görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın evrenini Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Müzik Öğretmenliği Bilim dalı’nda okuyan müzik öğretmeni adayları, örneklem grubunu ise Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Eğitimi Bilim Dalı’nda okuyan 150 müzik öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla Fakülte Okul İşbirliği Programı içerisinde yer alan Okul Deneyimi I, Okul Deneyimi II, ve Öğretmenlik Uygulaması dersleri için ayrı olarak birer anket hazırlanmıştır. Araştırmada Fakülte Okul İşbirliği Programı içerisinde yer alan Okul Deneyimi I, Okul Deneyimi II ve Öğretmenlik Uygulaması derslerini yürüten fakülte öğretim elemanları ve uygulama okulu öğretmenlerinin etkinliklerine yönelik görüşlerini belirlemek için müzik öğretmeni adaylarına anketler uygulanmıştır. Ayrıca derslerin veriliş zamanı, süresi, derste yapılan etkinlikler ile dersin kazanımları ve öğretmenlik mesleği için gerekliliğine yönelik görüşlerini belirlemek amacı ile hazırlanan sorular anketlerde yer almıştır. Araştırma sonucunda Okul Deneyimi I anketine katılan öğrencilerin önemli bir çoğunluğunun ders süresince yeterli sayıda sınıfı gözlemlemedikleri, kendilerine öğretmenlik becerilerini öğrenmelerini, denemelerini ve geliştirmelerini sağlayacak bir okul ortamının sağlanmadığını düşündükleri ortaya çıkmıştır. Okul Deneyimi I ve Okul Deneyimi II anketine katılan öğrencilerin uygulama okulu öğretmenlerinin ders dışı etkinliklerde kendilerine yeterince destek olmadığını düşündükleri ortaya çıkmıştır. Bu ankete katılan öğrenciler okul deneyimi II süresince yeterli sayıda sınıfı gözlemlemediklerini ifade etmişlerdir. Müzik öğretmeni adaylarının Okul Deneyimi I ve II derslerinin öğretmenlik mesleği için gerekliliğine yönelik görüşlerini belirlemek için hazırlanan önermelerden ise adayların bu derslerin öğretmenlik mesleği için gerekli olduğu düşündükleri sonuçları ortaya çıkmıştır. Müzik öğretmeni adaylarının derslerin veriliş zamanı, süreleri ile okul deneyimi I ve II derslerinde yapılan etkinliklere yönelik görüşlerini belirlemek için hazırlanan önermeler sonucunda, derslerin veriliş zamanı ve süreleri hakkında adayların her üç derste de olumlu yönde görüş bildirdiği ortaya çıkmıştır. Veriliş zamanları ve süreleri açısından derslerin yeterli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Okul Deneyimi I ve II derslerinde ki etkinliklerin yeterliliğini ölçmek için öğretmen adaylarına yöneltilen sorularda ise adaylar derslerde yapılan etkinliklerin yeterli olduğu yönünde görüş bildirmişlerdir. Fakat diğer taraftan yine çoğunluk olmasa da iki ders içinde önemli sayılabilecek rakamda öğretmen adayı (Okul Deneyimi I dersi için toplam %31,7, Okul Deneyimi II dersi için toplam %40) derslerde yapılan etkinliklerin yeterli olmadığı yönünde görüş bildirmiştir. Her iki ders içinde önemli sayıda müzik öğretmeni adayının bu dersler içinde yapılan etkinliklerin yeterli olmadığı yönünde görüş bildirmesi dolayısıyla söz konusu etkinliklerin gözden geçirilmesi sonucu ortaya çıkmıştır. Öğretmenlik Uygulamasına katılan müzik öğretmeni adayları fakülte öğretim elemanlarının ders planı, öğretim yöntem ve teknikleri ile ders anlatımı için gerekli araç gereçlerinin hazırlanmasında kendilerine yeterince rehberlik etmediği yönünde görüşlerini bildirmişlerdir. Fakülte öğretim elemanlarının sınıf yönetimi konusunda müzik öğretmeni adaylarına rehberlik etmediği sonucu ortaya çıkmıştır. Öğretmenlik uygulaması esnasında uygulama okulu öğretmenlerinin görev ve sorumlulukları içerisinde yer alan ders gözlem formunun tutulmadığı ve gerekli eleştirilerle beraber öğretmen adaylarına dağıtılmadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Müzik öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması süresince dört yıl boyunca görmüş oldukları pedagojik formasyon derslerinden yararlanamadıkları sonucu ortaya çıkmıştır. ABSTRACT The purpose of this research is to determine the opinions of the music teacher candidates, regarding the Faculty School Cooperation Program entered into effect in the 1998-1999 education year, prepared by YÖK (The Council of Higher Education) and the World Bank between 1994-1998. The universe of the research is consisted of the music teacher candidates being educated in the Major of Music Teaching in Atatürk Faculty of Education, University of Marmara. The sampling group is formed by 150 music teacher candidates being educated in the Branch of Music Education, the Major of Fine Arts in Atatürk Faculty of Education, University of Marmara. In order to collect data for the research one survey was prepared for each of the lessons of the School Experience I, School Experience II and Teaching Applications within the Faculty School Cooperation Program. In the research, surveys were performed to see the opinions of the music teacher candidates about the teachers of the faculty conducting the School Experience I, School Experience II and Teaching Applications lessons and the activities of the teachers of the application school. Additionally, questions prepared to see the opinions about the hours of the lessons, their durations, the activities during the lesson, what is acquired in the lesson and the opinions about the necessity for the occupation of teaching were also included in the survey. At the end of the research it was found that the majority of the students who participated in the School Experience I survey did not observe as many classes required during the course, and they think that they were not provided a school environment which would provide them to learn, experience and improve their teaching skills. It was found that the students who participated in the School Experience I and School Experience II survey think that the teachers of the application school did not support them enough during the activities other than the lessons. The students who participated in these surveys stated that they could not observe an adequate number of classes during the course. According to the hypothesis prepared to find out the opinions of Music teacher candidates about the necessity of School Experience I and II lessons for the occupation of teaching, it was revealed that they think that these lessons are necessary for the occupation of teaching. According to the hypothesis prepared to find out the opinions of Music teacher candidates about the hours of the lessons, their durations, the activities during the lessons of School Experience I and II, it was concluded that positive opinions were given about the hours of the lessons, their durations of all three lessons. It is determined that the lessons were sufficient on the basis of lesson hours and durations. In view of the questions asked to find out the adequacy of the activities during the lessons of School Experience I and II, the candidates expressed their views that the activities in the lessons were adequate. However, on the other hand, though not majority, an important number of teacher candidates (a total 31,7% for School Experience I and 40% for School Experience II) expressed their views as the activities in the lessons were not adequate. As a result of the negative opinions of an important number of music teacher candidates about the inadequacy of the activities performed in these two lessons, it was decided that the activities in question should be reviewed. The music teacher candidates participating in the Teaching Applications lessons reported their opinions so that the teachers of the faculty did not guide them well for the lesson plan, teaching methods and techniques and the preparation of the equipment required for teaching in the classroom. It is found that the teachers of the faculty did not guide the music teacher candidates about classroom management. It was revealed that during the teaching applications; the lesson observation form, which is included in the duties and the responsibilities of the application school teachers was not kept and was not distributed to the teacher candidates with the necessary criticisms. It was seen that during the teaching applications, the music teacher candidates could not benefit from the pedagogic formation applications they studied for four years.