2018 sosyal bilgiler öğretim programı'na ilişkin öğretmen ve akademisyenlerin görüş ve değerlendirmeleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE DURSUN

Danışman: Kaya Yılmaz

Özet:

ÖZET 2018 SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMI’NA İLİŞKİN ÖĞRETMEN VE AKADEMİSYENLERİN GÖRÜŞ VE DEĞERLENDİRMELERİ Bu araştırmada, 2017 yılında Taslak Program olarak 1. 5. ve 9. sınıflarda uygulamaya konulan ve 2018-2019 eğitim öğretim yılından itibaren tüm sınıf düzeylerinde uygulanmaya başlayan 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programına ilişkin öğretmen ve akademisyenlerin görüş ve değerlendirmeleri incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 10 sosyal bilgiler öğretmeni ve 10 akademisyen oluşturmaktadır. Çalışma grubunun oluşturulmasında amaçlı örneklem yöntemi kullanılmıştır. Öğretmenlerin 2018-2019 eğitim öğretim yılında görev yapmış olmaları ve öğretim üyelerinin sosyal bilgiler eğitiminde doktorayı tamamlamış olmaları ayrıca katılımcıların 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programını okuyarak incelemiş olmaları dikkate alınmıştır. Araştırmanın sonucunda; katılımcıların 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının 2005 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının güncellenmiş ve sadeleştirilmiş şekli olduğunu düşündükleri tespit edilmiştir. Katılımcılar, öğretim programındaki yeniliklerin ve sadeleştirmelerin yapılması gerektiğini belirtmişlerdir. Katılımcılar, programın çok yeni olması sebebiyle oluşabilecek aksaklıklar ve eksikliklerin süreç içerisinde belirlenebileceğini ifade etmişlerdir. Katılımcılar, programın amaçlarında milli ve manevi değerlere, ülke ve millet sevgisine vurgu yapıldığını ve programın genel olarak yapılandırmacılığa uygun olduğunu belirtmişlerdir. Katılımcıların görüşlerine göre öğretim programda beceri sayısının arttığı, kazanım sayısının azaltıldığı ve değerlere yönelik olarak kök değer kavramının getirildiği sonucuna varılmıştır. Katılımcılar öğretim programında belirlenen beceri ve değerlerin hayata aktarılabilir hale getirmenin önemli olduğunu belirtmişlerdir. Katılımcılar, 2018 öğretim programında uygulama ağırlıklı öğrenci merkezli çalışmalara vurgu yapıldığını fakat süreç içerisinde bunun yeterince gerçekleştirilemediğini, bu duruma sebep olarak da ders sürelerinin yetersiz olduğunu düşündüklerini belirtmişlerdir. v Katılımcılar öğretim programında çeşitli ölçme araçlarının kullanımına vurgu yapıldığını fakat uygulamada bu yöntemlere yer verilmediğini vurgulamışlardır. -------------------- TEACHERS’ AND ACADEMICS’ OPINIONS AND EVALUATIONS REGARDING 2018 SOCIAL SCIENCES CURRICULUM The research investigated opinions and evaluations of teachers and academics regarding the 2018 Social Sciences Curriculum which was implemented for the 1st, 5th and 9th grades as a draft program in 2017 until it was fully employed in all grades starting from the 2018-2019 academic year. Quantitative research methods were used in the study. As for data collection, semi-structured interview questions were administered. The study group of the research included 10 social sciences teachers and 10 academics. Participants were chosen among teachers who actively worked during 2018-2019 academic year and among academics who completed their PhDs from the field of teaching social sciences. In addition, it was made sure that all participants read and examined the 2018 Social Sciences Curriculum. As the result of the study, it was found that participants thought that 2018 Social Sciences Curriculum was the updated and simplified version of 2005 Social Sciences Curriculum. Additionally, participants stated that these innovations and simplifications in the program were necessary. Moreover, they proposed that any setbacks or deficits concerning the new program can be identified within the time process due to the program being quite new. On another note, participants deducted that national and moral values, and the love for the country and people were highly emphasized in the objectives of the program. The program was deemed to be in accordance with the constructivism. Furthermore, according to participants, the number of skills in the program increased while the number of learning outcomes decreased. In addition, a new concept “core values” was introduced to address the issue of values. It was stated by participants that it was important to handle skills and values suggested by the program in a way that they would be transferable to real life situations. Participants pinpointed that even though 2018 curriculum highlighted student-centered and practice-oriented activities, it was not possible for teachers to fully implement such an approach to lessons due to the lack of time for each class period. vii Participants reported that the curriculum underlined the use of certain measurement tools, yet such methods and tools were not used in practice.