Ahmet Hamdi Tanpınar, Cemil Meriç ve Oğuz Atay’ın günlüklerinde meseleler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Emre Bayın

Danışman: BAKİ ASİLTÜRK

Özet:

Günlük türünün edebiyatımız içerisindeki seyri iki şekilde değerlendirilir. İlk değerlendirme türün geçmişteki bazı türlerin bir devamı olduğu yönündeyken, ikinci değerlendirme 19. yüzyıldan itibaren modernleşen edebiyatımızın ve bu modernleşme ile birlikte edebiyatımıza giren birey kavramının yeni bir ürünü olduğu yönündedir. Ayrıca yine günlük, kökenini nereden başlatırsak başlatalım biyografi, otobiyografi, deneme ve mektup gibi türlerin yapısal özelliklerini de içerisinde barındıran girift bir tür olarak da öne çıkar. Bu çalışmada türün konumu ve etkileşim alanı gösterilecek, Ahmet Hamdi Tanpınar, Cemil Meriç ve Oğuz Atay’ın günlüklerinin içeriği toplum, kültür ve politika kavramlarıyla kurdukları ilişki üzerinden incelenecektir. Bu incelemede yazarların hayatları ve günlükleri arasındaki bağ da sorgulanacaktır. -------------------- The course of diary genre in our literaure is considered in two different ways. The first one is that this genre is the continuation of some genres of the past, and the second one is that this is a new product of our modernizing literature since 19. century, and the notion of individual which entered into our literature with this modernization. In addition, independently of the time of its roots, diary is distinguished as a grift genre which contains the structural characteristics of other genres such as biography, autobiography, essay and letter. In this study, I will show the status and interaction areas of this genre and Ahmet Hamdi Tanpınar, Cemil Meriç and Oğuz Atay’s diaries’ will be analyzed through their relationship with society, culture and politics notions. Also, the relation between the writers’ lives and their diaries will be investigated.