Müzik okuryazarlığına yönelik bir test geliştirme ve ilköğretim mezunları üzerine örnek bir uygulama


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: LEVENT FEVZİ ARSLAN

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Jale Deniz

Eş Danışman: Levent Deniz

Özet:

MÜZİK OKURYAZARLIĞINA YÖNELİK BİR TEST GELİŞTİRME VE İLKÖĞRETİM MEZUNLARI ÜZERİNE ÖRNEK BİR UYGULAMA İlköğretim mezunlarının müzik okuryazarlık düzeylerini belirlemek genel amacıyla yapılan bu çalışmada öncelikle ilköğretim programının kazanımlarına uygun olarak bir müzik okuryazarlığı testinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Geliştirilen test Marmara Müzik Okuryazarlığı Testi (MMOT) olarak adlandırılmıştır. Marmara Müzik Okuryazarlığı Testi aracılığıyla ilköğretim mezunu öğrencilerin müzik okuryazarlık düzeyleri teori, ezgi ve ritm boyutlarında belirlenmiştir. Ayrıca ilköğretim mezunu öğrencilerin müzik okuryazarlık düzeylerinin mezun oldukları okul türüne (resmi, özel) ve cinsiyetlerine göre farklılaşma durumları da sınanmıştır. Çalışmada kullanılan Marmara Müzik Okuryazarlığı Testi üç bölüm ve yüz sorudan oluşmaktadır. Birinci bölüm Müzik Bilgisi başlığını taşımakta, bu bölümde çoktan seçmeli 28 soru bulunmaktadır. İkinci bölüm Ezgi başlığını taşımaktadır; üç kısımdan oluşmuştur ve bu bölümdeki 42 soru önceden hazırlanan bir ses kaydı eşliğinde yanıtlanmaktadır. Üçüncü bölüm Ritm başlığıyla hazırlanmıştır; yine üç kısma ayrılmakta ve 30 sorudan oluşmaktadır, sorular yine önceden hazırlanmış bir ses kaydı eşliğinde yanıtlanmaktadır. Önceden pilot çalışması yapılan bu test, İstanbul ili Büyükçekmece, Esenyurt, Beylikdüzü ve Kadıköy ilçelerinden seçilen liselerin 9. sınıflarından oluşturulan 157 kişilik bir çalışma grubuna uygulanmıştır. Bu uygulama sırasında öğrencilere cinsiyetlerini ve mezun oldukları okul türünü (resmi ya da özel) sorgulayan bir anket de uygulanmıştır. Uygulamadan elde edilen verilerle geçerliliğin sınanması için bağımsız grup t testi analizi ve madde ayırt edicilik analizleri; güvenilirliğin sınanması içinse madde toplam analizleri, Pearson Korelasyon analizleri, Cronbach’s Alpha, Spearman-Brown ve Guttman analizleri yapılmıştır. Bu analizler sonucunda MMOT’nin geçerli ve güvenilir bir test olduğu saptanmıştır. İlköğretim mezunu öğrencilerin müzik okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılan analizler, çalışmaya katılan öğrencilerin müzik okuryazarlıklarının teorik açıdan düşük, ezgisel açıdan orta, ritmik açıdan ise yetersiz düzeyde olduğunu ortaya konmuştur. Testin geneline bakıldığında ise öğrencilerin genel müzik okuryazarlık düzeylerinin yetersiz olduğu görülmektedir. Araştırma sonuçları çalışmaya katılan öğrencilerden özel okul mezunu olanların devlet okulundan mezun olanlara göre daha yüksek bir müzik okuryazarlığı düzeyine sahip olduklarını göstermektedir. Cinsiyete göre ise öğrencilerin müzik okuryazarlıklarının farklılaşmadığı belirlenmiştir. Anahtar Sözcükler: Müzik Okuryazarlığı, Müzik Okuryazarlığı Testleri, Müzik Başarı Testleri, Müzik Eğitiminde Ölçme ve Değerlendirme. ABSTRACT DEVELOPMENT OF A MUSIC LITERACY TEST AND A PILOT STUDY ON PRIMARY SCHOOL GRADUATES This study has been carried out with the general purpose of determining the music literacy level of the secondary school graduate students, primarily aiming at developing a music literacy test in conformity with the gains from the primary school curriculum. The developed test was denominated as Marmara Music Literacy Test (MMLT). The music literacy level of the primary school graduate students has been determined in respect of theory, melody and rhythm by means of the Marmara Music Literacy Test. Additionally, the music literacy level of the primary school graduate students has been tested in accordance with the differentiation situation taking into consideration the school type (public, private) they were graduated from and their gender. The Marmara Music Literacy Test (MMLT), used in the study, is consisted of three sections and hundred questions. The heading of the first section is Music Knowledge and it consists of 28 multiple choice questions. The heading of the second section is Melody and is consisted of three parts; the 42 questions in this section are being answered accompanied by a sound recording prepared in advance. The heading of the third section is Rhythm, divided in three parts as well and consisted of 30 questions and their answers are being accompanied by a sound recording prepared in advance. This test, the pilot study of which was made in advance, was applied to a study group consisted of 157 students studying in grade 9 in the high schools elected in towns of Buyukcekmece, Esenyurt, Beylikduzu and Kadıkoy in province Istanbul. During this application, the students were conducted a survey, querying their gender and the school they have been graduated from (public or private school). For testing the validity, independent sample t test analysis and item discrimination analysis; and for testing the reliability, item-total analysis, Pearson Correlation analysis, Cronbach’s Alpha, Spearman-Brown and Guttman analysis have been carried out with the data obtained from the application. As the result of these analyses, it was determined that the MMLT test is a valid and a reliable test. The analyses carried out with the purpose to determine the music literacy level of the primary school graduate students, proved that the music literacy of the student participated to the study was low with regard to the theory, medium with regard to melody and in an unsatisfactory level with regard to the rhythm. And looking to the rest of the test, we see that the level of general music literacy of the students is unsatisfactory. The research results reveal that the music literacy level of the students graduated from the private school is higher than that of the students graduated from the public schools. It was found that the gender of the students participated to the survey did not make any difference in their music literacy levels. Key Words: Music Literacy, Music Literacy Tests, Music Achievement Tests, Assessment and Evaluation in the Music Education.