Bilgisayar destekli yüksek katlı kumaş kesici sistemin analizi ve kesim unsurlarının iyileştirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEZGİN BALCİ

Danışman: Gürcan Atakök

Özet:

Konfeksiyon, hazır giyim eşyası diken sanayi kolu olarak tanımlanır. Konfeksiyonda makinelerin üretime katılmasıyla bireylere olan bağımlılık ve uygulamadaki işlem süreleri azalmıştır. Dolayısıyla tekstil ve konfeksiyon alanındaki makinelerin geliştirilmesi üzerine yapılan mühendislik çalışmaları hala devam etmektedir. Bu makinelerden olan bilgisayar destekli kesiciler başta hazır giyim olmak üzere otomotiv, sağlık, savunma sanayii gibi sektörlerde de kullanılmaktadır. Bu çalışmanın ana amacı, bilgisayar destekli kesicinin kesim kalitesini arttıran unsurlar arasında başta gelen bıçak devrini arttırmak, olumsuz titreşimleri azaltmaktır. Bunun için kesicinin ana hareket sistemi, sahada kullanıma uygun şekilde yeniden tasarlanmış, kritik bölgenin tepki kuvvetleri analiz edilmiş ve titreşimin azaltılması için dengeleme çalışması gerçekleştirilmiştir. Başta konfeksiyonda kullanılan kesim makineleri olmak üzere, bu makinelerde kullanılan krank-biyel mekanizmaları, mekanizmaların farklı uygulamalardaki kullanımı araştırılmıştır ve kesim yöntemlerinin sınıflandırılması yapılmış, kesim sırasındaki performansı etkileyen kesim unsurları vurgulanmış, bilgisayar destekli bıçaklı kesici bir sistem olan Cutter'ı oluşturan bölümler, ayrıntılı bir şekilde analiz edilmiştir. Üç boyutlu tasarımlar için SolidWorks, sonlu elemanlar yöntemli analizler için Ansys programı kullanılmıştır. Tasarımı yapılan mekanizmanın kinematik analizleri gerçekleştirilerek; konum, hız ve ivme gibi kinematik parametreler elde edilmiştir. Ardından kesici için karşı kütle ekleme yöntemi ile dengeleme yapılmış, sarsma kuvvetleri analiz edilmiştir. Sistem için doğal frekans analizi yapılarak çalışılması güvenli olan devirler görülmüştür. Gerçek çalışma şartlarına uygun tasarlanan bir deney düzeneği kurulmuştur. Düzenek üzerinde yapılan titreşim ölçümü sonuçları ile analiz sonuçları karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak dengeleme yönteminin, mekanizmadaki olumsuz titreşimleri azalttığı deneysel olarak gösterilmiştir.