Fen eğitiminde 8. sınıf öğrencilerinin fen problemleri çözme başarılarına matematik ön bilgilerinin, mantıksal düşünme yeteneklerinin ve kavram haritası metodunun etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: M. CEYHUN VURAL

Danışman: HALE BAYRAM

Özet:

FEN EĞİTİMİNDE 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FEN PROBLEMLERİ ÇÖZME BAŞARILARINA MATEMATİK ÖN BİLGİLERİNİN MANTIKSAL DÜŞÜNME YETENEKLERİNİN VE KAVRAM HARİTASI METODUNUN ETKİSİ Bu çalışma, öğrencilerin fen problemlerini çözme başarılarında matematik önbilgilerinin, mantıksal düşünme yeteneklerinin ve kavram haritası tekniğinin etkisini araştırmak amacı ile yapılmıştır. Çalışma İstanbul ilinde Bakırköy İlçesi'ne bağlı Özel Yeni Dünya İlköğretim Okulu 8/A ve 8/C sınıflarındaki 50 öğrenci ile 2000-2001 öğretim yılında fen bilgisi dersinde gerçekleştirilmiştir. Dersler kontrol grubunda yer alan öğrencilerle geleneksel yöntem ile, deney grubunda yer alan öğrencilerle geleneksel yöntem ile birlikte kavram haritaları kullanılarak işlenmiştir. Öğrencilerinin matematik ön bilgileri araştırmacılar tarafından hazırlanan Matematik Testi (MT) ile belirlenmiştir. Araştırmada kullanılan ikinci test ise Tobin ve Capie'nin geliştirdiği ve Geban, Aşkar ve Özkan'nın Türkçe'ye uyarladığı Mantıksal Düşünme Yeteneği Testidir (MDYT). Bu test öğrencilerin düşünme yeteneklerini ölçen 10 sorudan oluşmaktadır. Sorular değişkenleri tanımlama ve kontrol etme, orantı kurabilme ilişki geliştirme, olasılık hesaplama ve birleştirebilme becerilerini ölçmektedir. Bu iki test ile birlikte bir de araştırmacı tarafından hazırlanan başarı testi (BT1) öğrencilere ön test olarak uygulanmıştır. Çalışmanın sonuçları ilkiyle aynı diğer bir başarı testi (BT2) ile değerlendirilmiştir. BT sonuçları bağımlı değişken olarak MT ve MDYT sonuçları bağımsız değişken olarak alınmış ve deney grubuyla kontrol grubundaki öğrencilerin başarıları istatistiksel olarak karşılaştırılmıştır. Öğrencilerin fen problemlerini çözme başarılarında matematik önbilgilerinin, mantıksal düşünme yeteneklerinin ve kullanılan öğretim tekniğinin etkisi regrasyon denklemi çıkarılarak belirlenmiştir. Bunun için SPSS /PC paket programı kullanılmıştır. Bu araştırmada elde edilen bulgulara dayanılarak şu sonuca ulaşılmıştır: "Öğrencilerin matematik ön bilgileri ve kavram haritalarının kullanımı ilköğretim öğrencilerinin fen problemlerini çözerken gösterdikleri başarıda önemli bir rol oynamaktadır." Bu sonuçtan yola çıkılarak öneriler geliştirilmiştir. Bu çalışmanın, öğretmenlerin bu konuya dikkatlerini çekmesi ve bu alanda yapılacak çalışmalara kaynak oluşturması beklenmektedir. ABSTRACT THE EFFECTS OF MATHEMATHICS PRE-KNOWLEDGE, LOGICAL REASONING ABILITIES AND CONSEPT MAPPING TECHNIQUES ON THE SUCCESS OF STUDENTS ABOUT SOLVING SCIENCE PROBLEMS This study is made to research the effects of mathemathics pre-knowledge, logical reasoning abilities and consept mapping techniques on the success of students about solving science problems. The research is done in İstanbul, Bakırköy at Private Yeni Dünya Primary School with the students of 8/A and 8/C classes in the 2000-2001 academic year. The research covers 50 students. The science classes are taught by the traditional teaching methods in the control group, and both the traditional teaching methods and consept mapping in the experimental group. The pre-mathemathics knowledge of the students are determined by the mathemathics test prepared by the researcers. The second test used in the research is Logical reasoning ability test which is made by Tobin and Capie and adopted to Turkish by Aşkar and Özkan. This test covers 10 items which measure the logical reasoning ability of the students. The items are about the skills of definig and controling the variables, ability of setting up a proportion, developing a connection, calculating a probability and combining. Adition to these two tests another test on achievement which is prepared by the researcers is applied as a pre-test. The results of the study is also evaluated by the same achivement test. The results of the achivement test are taken as the dependent variables, and the results of the maths test and the logical reasoning ability test are taken as the independent variables. The success of the students in the control and experimental groups are compared statistically. The effects of the mathematics pre-knowledge, logical reasoning ability and the teaching technique (consept mapping) on the succsess of students about solving the science problems is determined by the regression equation. Based on the findings of the research, the result is: The mathemathics pre-knowledge of students and using consept maps in science lesson is quite effective on the success of the students about solving the science problems. According to these results, some suggestions are made. It is expected that this study will take the teachers' attention on this subject and will be a source for the other studies which will possibly be made in this field.