Öğretmenlerin profesyonel öğrenmesine etki eden faktörlerin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: VOLKAN İNCEÇAY

Danışman: AYŞEN BAKİOĞLU

Özet:

Bu araştırma, öğretmenlerin profesyonel bilgileri öğrenmelerini etkileyen faktörlerin neler olduğunun ortaya konulması ve bu faktörlerin incelenebilmesi amacıyla yapılmıştır. Bu çalışmada öğretmenlerin, kendi profesyonel öğrenmelerini etkileyen faktörlerin öğretmenler tarafından nasıl algılandığı araştırılmıştır. Öğretmenlerin meslekî öğrenmelerini etkileyen faktörlerin hangi bağımsız ve bağımlı değişkenlere göre farklılaştığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma tarama türünde olup, beşli likert tipi bir anket kullanılmıştır. Araştırmanın verileri literatür taraması ve örnekleme giren öğretmenler için geliştirilen anketin uygulanması yoluyla elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma evrenini 2006–2007 eğitim – öğretim yılının birinci döneminde İstanbul ili, Kadıköy ve Ümraniye ilçesinde çalışan ilköğretim öğretmenleri oluşturmuştur. Evren örneklem oranı yaklaşık olarak % 12’dir. Örnekleme uygulandıktan sonra r= .83’e çıkmıştır. Verilerin analizinde SPSS programı ve anlamlı verilerin belirlenmesinde T Testi, Varyans Analizi ve Anova Varyans Analizi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi ,05 düzeyi olarak kabul edilmiştir. Öğretmenlerin profesyonel öğrenmesini etkileyen faktörlerin bağımsız değişkenlere göre durumu incelendiğinde medenî duruma göre öğretmenlerin kendisi alt boyutunda, hizmet içi eğitim alma durumuna göre okul kültürü ve öğretmenlerin kendisi alt boyutlarında, mezuniyette okul yönetimi alt boyutunda, mesleği tercih nedeninde yine okul yönetimi alt boyutunda, mesleklerine karşı hissettikleri duyguda okul kültürü ve okul yönetimi alt boyutlarında, sınıf mevcudunda eğitim politikası belirleyicileri ve okul yönetimi alt boyutlarında, okul mevcudu değişkeninde ise okul kültürü alt boyutunda farklılaşma olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin profesyonel bilgileri öğrenmesini etkileyen faktörlerin madde bazında cinsiyete, hizmet içi eğitim alma durumuna, öğretmenlerin kariyer evrelerine, sınıf mevcudu değişkenine göre farklılaştığı bulunmuştur. Bu faktörler arasında okul yönetiminin ve okul kültürünün öğretmenlerin profesyonel bilgileri öğrenme süreçlerinde daha önemli rol oynadığı tespit edilmiştir. ABSTRACT This study has been carried out to put down what the factors affecting teachers’ professional learning are and to investigate these factors. In this study how the factors affecting teachers’ professional learning have been perceived by teachers themselves has been researched. It has been tried to be found out according to which independent and dependent variables factors that affect teachers’ professional learning vary. This is a scanning-type research in which five-likert-type-scale survey was used. The data of the study have been gathered by scanning the literature and applying the questionnaire designed for the teachers in the sample group. Primary school teachers working in Istanbul province; Kadikoy and Umraniye towns, during the first term of 2006-2007 academic year constituted the field of the study. Field group /sample group ratio is approximately 12 %. After applying the survey to the sample group r became .83. In the analysis of the data Statistical Package for Social Sciences (SPSS), and in determining the significant findings T test, Variant Analysis and Anova Analysis were used. The significance level was accepted as .05. When the situation of the factors affecting teachers’ professional learning according to independent variables has been investigated, it was determined that there have been variations at teachers themselves sub- dimension according to marital status, at school culture and teachers themselves sub- dimensions according to having in-service education, at school management sub- dimension according to graduation, at again school management sub- dimension according to the reason of preferring the profession, at school culture and school management sub- dimensions according to what the teachers feel about their profession, at education policy makers and school management sub- dimensions according to class size, and at school culture dimension according to school size. At the end of this research, it has been found out that the factors affecting teachers’ learning professional knowledge on item base have been differentiated according to gender, having in service education, teachers’ career phases and class size. It has been found that among these factors school management and school culture play more important roles on teachers’ professional learning processes.