Eğitim yöneticilerinin değerler eğitiminin önemi etkileri ve uygulamalar hakkındaki görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET YASİN OKUDAN

Danışman: HALİL EKŞİ

Özet:

EĞİTİM YÖNETİCİLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖNEMİ ETKİLERİ VE UYGULAMALAR HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ Bu araştırma okullarda resmî ve örtük müfredat program dâhilinde yapılan değer eğitimi faaliyetlerinin eğitim yöneticilerinin bakış açısından önemi, etkinlikleri ve uygulamalar hakkındaki görüşlerini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Çalışmada öncelikle değer eğitimi ve değer eğitiminde eğitim yöneticisinin rolü literatüre dayalı olarak incelenmiştir. Eğitim yöneticilerinin değer eğitimine ilişkin görüşlerini tespit etmek amacı ile “Eğitim Yöneticilerinin Değer Eğitimi Yeterliliklerini Algılama Ölçeği” geliştirilmiştir. Bu ölçek kullanılarak elde edilen verilerle araştırmaya katılan öğretmen görüşlerinin cinsiyet, medeni durum, yaş, eğitim durumu, mezuniyet, branş, görev yapılan okul türü, görev yapılan okul kademesi, yönetici pozisyonu, yöneticilik & öğretmenlik kıdemi, algılanılan gelir seviyesi, algılanılan okul imkanı düzeyine göre farklılaşıp farklılaşmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada kullanılan Eğitim Yöneticilerinin Değer Eğitimi Yeterliliklerini Algılama Ölçeği 150 eğitim yöneticisine ait veriler kullanılarak geliştirilmiştir. İlgili literatür doğrultusunda ilk ölçek formu 55 madde şeklinde oluşturulmuş, kapsam geçerliliği için başvurulan uzman görüşleri doğrultusunda 24 madde formdan çıkartılmıştır. Bununla birlikte değer eğitiminin işlevi hakkında oluşturulan 9 adet de açık uçlu soru da formda bulunmaktadır. Kalan 31 madde ile yapılan güvenirlik ve faktör analizi sonucunda ölçekten 9 madde daha çıkarılmasına karar verilmiştir. Bu işlemler sonucunda 22 maddeden oluşan nihai ölçek formuna Eğitim Yöneticilerinin Değer Eğitimi Yeterliliklerini Algılama Ölçeği adı verilmiştir. 3 alt faktör ve 22 maddeden oluşan ölçeğin Cronbach alpha güvenilirlik katsayısının ,825; KMO örneklem yeterliliğinin ,802 (p=0,000) ve açıklanan toplam varyansının %54,83 düzeyinde olduğu saptanmıştır. Eğitim Yöneticilerinin Değer Eğitimi Yeterliliklerini Algılama Ölçeği’nin 8 maddeden oluşan birinci alt boyutuna Koordine ve Karar Süreçlerini Yürütme; 9 maddeden oluşan ikinci alt boyutuna Okul Kültürü Oluşturma; 5 maddeden oluşan üçüncü alt boyutuna Okul Dışı Çevreyi Düzenleme adı verilmiştir. Eğitim Yöneticilerinin Değer Eğitimi Yeterliliklerini Algılama Ölçeği kullanılarak elde edilen sonuçların, araştırmaya katılan öğretmenlerin cinsiyet, medeni durum, branş, görev yapılan eğitim kademesi, yönetici pozisyonun değişkenine bağlı olarak farklılık gösterip göstermediğini test etmek için bağımsız gruplar t testi yapılmıştır. Yaş, fakülte, öğretmen & yönetici kıdemi, algılanılan gelir düzeyi, algılanılan okul imkanları düzeyi değişkenine bağlı olarak farklılık gösterip göstermediğini test etmek için tek yönlü varyans analizi ANOVA testi yapılmıştır. Eğitim durumu değişkeni için Kuruskal Wallis; okul türü Mann Whitney U testi ilgili değişkenlere bağlı olarak farklılık gösterip göstermediğini test etmek için yapılmıştır. Yapılan fark testleri sonucunda bazı demografik değişkenlere ait alt gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık (p<0,05) tespit edilirken, bir kısmında ise istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Anahtar Kelimeler: Değer Eğitimi, Eğitim Yöneticisi, Değer Eğitimi Yeterliliklerini Algılama Ölçeği. ABSTRACT THE IMPORTANCE AND EFFECTS OF EDUCATIONAL ADMINISTRATORS VALUES EDUCATION AND OPINIONS ABOUT APPLICATIONS This search aims to establish the importance of values education activities and opinions about applications, according to the educatonal administrators, which included in schools formal and hidden ciriculum. In this study first value education and the role of the educational administrator is analysed according to the literature. To confirm educational administrators opinions about value education “Educational Administrators Value Eduction Sufficiency Perception Scale” is developed. With datas that obtained by using this scale ıt is tried to establish whether opinions of teachers attended to this search change or not according to the gender, marital status, age, educational background, graduation, branch, type and degreeof school that the teacher worked, administrator position, seniority of administry, mastership, income level and school’s possibilities. The Educational Administrators Value Education Sufficiency Perception Scale that used in search developed by using the datas which belongs to 150 educational administrators. In accordance with connected literatura, first scale form composed with 55 items,24 items taken from the form due to expert ideas that applied to content validity. Nonetheless there are 9 open ended question in the form about value education function. It is determined to take from 9 more items from the scale as a result of reliability and factor analyse with remaining 31 items. At the end of these processes final scale is formed with 22 items and named as Educational Administrators Value Education Sufficiency Perception Scale. The scale is formed with 3 inferior factor and 22items,It’s Cronbach alpha reliability coefficient is ,810 KMO, sampling sufficiency ,802(p=0,000) and explained total variance is about %54,83. Educational Sufficiency Perception Scale’s first inferior dimension is formed with 8 items and named as Coordination and Decision Process Conduct; second inferior dimension formed with 9 items named as Building School Culture, and the third inferior dimension formed with 5 items named as Arrangement of out of school Environment. An independent groups test is done to test whether results that made by using Educational Administrators Value Education Sufficiency Perception Scale shows any diifference or not according to the teacher’s gender, marital status, branch, degree of education and administrator position. One way variance analyse Anova test is done to test whether age, faculty, teacher, seniority of administry, income level, degree of school possibilities show difference or not according to variant Kruskal Wallis for education state variant, and school type Mann Whitney U test is done to test whether it shows any difference or not, related to any variant. As a result of difference tests statistical expressive variety has confirmed among same inferior groups which belong to demographc varient. On the other hand in some parts not any statistical expressive variety has confirmed. Key Words: Values Education, Educational Administrator, Values Education Sufficiency Perception Scale.