Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik algıları ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ahmet Adil Adal

Danışman: İLYAS YAVUZ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik algıları ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek ve öğrencilerin öz yeterlik ve kaygı düzeylerini cinsiyet, sınıf düzeyi ve sosyo ekonomik düzey gibi değişkenlere göre belirlemektir. İlişkisel tarama modelinde olan araştırmanın evrenini 2016 – 2017 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Esenler ilçesinde bulunan ortaokullarda öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, Esenler ilçesinde bulunan bir ortaokulda öğrenim gören öğrencilerden tesadüfî örnekleme yöntemi ile seçilen 500 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu” “Matematik Öz Yeterlik Ölçeği” ve “Matematik Kaygısı-Endişesi Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde t-testi, ANOVA ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı istatistik teknikleri kullanılmıştır. Analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin matematik öz yeterlik düzeyleri cinsiyete, sınıf düzeyine, matematik kursuna katılım durumuna, matematik dersine karşı tutuma göre farklılaşmaktadır. Sosyo ekonomik düzeyleri ile öğrencilerin matematik öz yeterlik algı puanları arasında ise anlamlı fark yoktur. Diğer yandan öğrencilerin matematik kaygı düzeyleri, sınıf seviyesine, matematik dersine karşı tutuma ve sosyo ekonomik düzeye göre farklılaşmaktadır. Buna ek olarak öğrencilerin matematik kaygı düzeyleri cinsiyete ve matematik kursuna katılım durumuna göre farklılaşmamaktadır. Genel olarak matematik öz yeterlik ve matematik kaygısı arasında düşük düzeyde negatif bir ilişki bulunmaktadır. ABSTRACT The aim of this research is to study the relationship between mathematics self-efficacy and mathematics anxiety levels of middle school students and also to determine the self-efficacy and anxiety levels in accordance with some variables like gender, grade and socio economic status. This study has been conducted in relational survey model and the study group was consisted of 500 middle school students who study in Esenler in 2016 – 2017 education and training year. Data were collected with “Personal Form” “Mathematics self-efficacy scale” and “Mathematics anxiety scale.” In the data analysis process, t-test, ANOVA and Pearson Correlation Techniques were used. Findings show that mathematics self-efficacy levels of middle school students vary according to gender, grade, joining the mathematics course and attitudes towards mathematics. Socio economic status is not an important variable for self-efficacy levels. On the other hand, mathematics anxiety levels of students vary according to grade, attitudes towards mathematics and socio economic status. In addition there is no significance according to gender and participation to the mathematics course in mathematics anxiety levels. Generally, there is a low level and negative relationship between mathematics self-efficacy and mathematics anxiety levels of middle school students.