Türkiye'de kültür yayıncılığının piyasalaşması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KADİR EMRAH YARALI

Danışman: Mehmet Şişman

Özet:

ÖZ 1980 sonrası neo-liberal dönüşümle birlikte birçok sektör gibi yayıncılık sektörü de bu değişimden etkilendi. Kültürel bir alan olan ve entelektüel bir birikim gerektiren yayıncılığın dönüşümü bu bağlamda bugün de halen devam etmektedir. Bu tezin de amacı bu süreçte yer alan aktörleri, aşamaları ve etki alanlarını ele alarak hem karşılıklılık ilişkilerini hem de piyasalaşmayı iç içe birlikte yer aldığı süreçleri irdelemek ve şimdilik bir arada duran yapıların çatışma alanlarıyla birlikte birbirlerine karşılık oluşturdukları stratejileri sunmaktır. Meslek tanımlarından, ekonomik rekabete kadar her alanda görülen farklılaşma yayıncılık mesleğinin algısını ve perspektifini de değiştirmiştir. Bir ölçek sorunundan ziyade alışkanlıkların, sezgilerin ve sosyal çevrenin geçersiz addedilerek yerini planlama, stratejik düşünme ve pazarlama yöntemlerine ve her bir sürecin ayrı yaşandığı profesyonelleşmeye bırakması bu değişim ve dönüşümün temel unsurlarıdır. Elinizdeki tez de işte bu değişim ve dönüşümü bir arada çatışma alanlarıyla birlikte alan ve sadece yayınevi üzerinden değil onunla temas halinde olan dağıtım, reklam, kültür, medya gibi özel ya da devlet gibi belirleyici aktörlerin yayıncılık sektörüne doğrudan ya da dolaylı süreçlerini ve devamında oluşan kültür politikaları ekseninde incelemek niyetindedir. ABSTRACT Together with the neo-liberal transformation after the 1980s the publishing sector was also affected by this change just like many other industries. The transformation of the publishing sector which is a cultural area and requires an intellectual build up, is still in progress today in that sense. By approaching the actors, the stages and the domains in this process this dissertation aims at explicating both the reciprocity relations in between these factors and the marketisation with the internal processes it comes up with and also presenting the strategies the so far concomitant structures have built against together with their conflicting areas. From job descriptions to economic competition the diversification in the sector has changed the perception and perspective of the publishing profession. Rather than a scale problem the deeming of habits, intuitions and social environment and placing it with planning, strategic thinking and marketing methods and leaving to professionalisation experienced in every process is the grounding factors of the change and transformation. The disseration in your hands intends to analyze this change and transformation together with the conflicting areas not just over the publisher but in the axis of the areas it is in contact with such as distribution, advertising, culture, media as private or state actors determining the publishing sector direct or indirect processes and the following culture policies.