Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: RECEP POLAT
Danışman: ÖZCAN KARAASLAN
Özet:Bu çalışmada, İstanbul ili Sancaktepe ilçesine bağlı bir ortaokulda kaynaştırma öğrencileriyle görüşmeler gerçekleştirip kaynaştırma öğrencilerinin beden eğitimi dersine karşı tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2015-2016 eğitim öğretim yılında kaynaştırma öğrencisi olarak 5. 6. 7.ve 8. sınıfa devam eden toplam 15 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrenci görüşlerinin belirlenmesi, nitel araştırma yaklaşımına dayalı yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmadan elde edilen bulgular; beden eğitimi dersinde yürütülen etkinlikler, kaynaştırma öğrencilerinin derse katılım durumu, derse katılamayan öğrencilerin derse katılmama gerekçeleri, öğretmenlerin kaynaştırma öğrencilerine karşı tutumu, öğrencilerin derse ilişkin beklentileri, normal gelişim gösteren öğrencilerin kaynaştırma öğrencilerine karşı tutumu, beden eğitimi dersinde kullanılan araç-gereç ve ortama ilişkin görüşleri ve beden eğitimi dersinde nasıl sınav olduklarına ilişkin olmak üzere toplam sekiz başlık altında lenmiştir. Beden eğitimi dersinde yapılan etkinliklerle ilgili katılımcı görüşleri incelendiğinde yapılan etkinlikler futbol, voleybol, basketbol gibi ortak etkinlikler olmakla birlikte badminton, masa tenisi ve jimnastik branşlarında da etkinliklerin yapıldığı, hava şartlarının olumsuz olduğu zamanlarda sınıf içi etkinlikler yaptıkları ortaya çıkmıştır. Katılımcılar derste yapılan etkinliklerden farklı etkinlikler yapmak istediklerini ve hava şartlarının olumsuz olduğu zamanlarda sınıfta ders yapmaktan rahatsız olduklarını dile getirmişlerdir. Öğrencilerin derse katılım durumlarına bakıldığında öğrencilerin çoğu N=9 derse katıldıklarını, bir kısmı N=5 derse bazen katılıp bazen katılmadıkları 1 öğrencinin ise derse pek katılmadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Derse katılmayan öğrencilerin katılmama gerekçelerine bakıldığında arkadaşları tarafından dışlandıklarından, derste yapılan etkinlikleri yapamadıklarından, kendi fiziksel özelliklerinden dolayı utanmalarından, yapılan etkinliklerin kendilerine uygun olmadığını düşündüklerinden kaynaklandığı görülmektedir. Öğretmenlerin kaynaştırma öğrencilerine karşı tutumları incelendiğinde bazı öğretmenlerin öğrencilere kızdıkları, hakaret ettikleri, öğrencilerle ve dersle ilgilenilmedikleri ortaya çıkmıştır. Bunun yanında kaynaştırma öğrencilerine özel ilgi gösteren onlara özel etkinlikler hazırlayıp etkinlikler yaptıran öğretmenlerinde olduğunu da dile getirmişlerdir. Öğrencilerin derse ilişkin beklentileri incelendiğinde öğretmenlerin öğrencilere yaklaşımının daha olumlu olması, öğretmenin dersi kaynaştırma öğrencilerinin de katılabileceği şekilde yürütmesi, okuldaki fiziksel yetersizlik ve malzeme eksiğinin giderilmesi ve derste yapılan sınavların kaynaştırma öğrencilerinin seviyelerine uygun ve daha kolay olmasının gerektiği şeklinde görüş bildirmişlerdir. Normal gelişim gösteren öğrencilerin kaynaştırma öğrencilerine karşı tutumları incelendiğinde ise, kaynaştırma öğrencilerin dışlandığı, hakaret ve küfür edildiği ve etkinliklerde oynamalarına izin verilmediği görülmüştür. Ancak genel olarak normal gelişim gösteren öğrencilerin kaynaştırma öğrencilerine olumlu davrandıkları görülmüştür. Katılımcıların beden eğitimi dersinde kullanılan araç-gereç ve ortama ilişkin görüşleri incelendiğinde kullanılan araç gereçlerin yetersiz olduğu, kaynaştırma öğrencilerinin kullanımına uygun olmadığı ve okulda beden eğitimi derslerinin yürütülmesi için spor salonuna ihtiyaç olduğunu dile getirmişlerdir. Katılımcılar beden eğitimi dersinde yapılan sınavlarda kendilerine uygun olmayan şekilde uygulama ve teorik sınav yapıldığını dile getirdiler. Bunun yanında kaynaştırma öğrencilerine ayrıca bireysel sınav yapan öğretmenlerinde olduğu görülmüştür. Araştırma bulguları bir bütün olarak ele alındığında beden eğitimi derslerinde yürütülen etkinliklerin kaynaştırma öğrencilerine uygun olmadığı görülmektedir. Dersler kaynaştırma öğrencilerinin katılabilmesi için onlara uygun şekilde yapılandırılması gerekmektedir. Böylece kaynaştırma öğrencilerinin derse katılmama yönündeki alışkanlıklarını da ortadan kaldıracağı düşünülmektedir. Öğretmenlerin ve öğrencilerin kaynaştırma öğrencilerine yaklaşımlarının olumlu yönde değiştirmeleri gerekmekte, kullandıkları dilin düzeltilmesi gerekmektedir. Katılımcıların görüşleri incelendiğinde kullardaki materyal eksiği ve spor salonuna ihtiyaç olduğu görülmektedir. Bu eksiklerin giderilmesi öğrencilerin beklentilerinin önemli bir bölümü karşılanmış olacaktır. Derslerde sınav yapılırken kaynaştırma öğrencilerine ayrıca onların seviyelerine uygun sınav yapılması gerektiği, bunun değerlendirmenin daha objektif yapılabilmesini sağlayacağı düşünülmektedir. ABSTRACT This study aimed to analyze the attitudes of the mainstreamed students with developmental disabilities towards physical education (PE) lesson the by interviews with these students in a middle school in Istanbul’s Sancaktepe district. The control group in study is composed of 15 disabled students from 5th to 8th grade in the 2015-16 academic year. Qualitative research methods are used to analyze student responses in the interviews. When the findings obtained from the interviews with the students having developmental disabilities were considered as a whole it is seen that there are eight main theme in this study that are as following: (1) activities in PE class, (2) attendance of disabled students to PE lessons, (3) the reasons of nonattendance of students to the activities, (4) teachers attitude towards disabled students, (5) student expectations from the PE lessons, (6) the attitude of students showing normal progress towards disabled students, (7) student opinions about the equipments used in PE class and, (8) how students are tested in PE lessons. Results indicated that when student views on the activities carried out in PE lessons are analyzed, it’s seen that activities are mostly partner activities like football, volleyball, basketball and also activities such as; badminton, gymnastics, Ping-Pong and some indoor activities in bad weather conditions. Participants stated that, they want to do some other activities in PE lessons and they also stated their dissatisfaction of staying in class during bad weather conditions. When student participation is examined, it’s seen that most of the students (N=9) participate in class activities, some of the students (N=5) participate sometimes, and just (N=1) student does not participate in activities most of the time. When the reasons of students nonattendance are examined, it’s seen that being excluded by classmates, inability to do the activities, feeling that they are lacking in their physical abilities and a feeling that the activities are inappropriate for them are the main reasons. When teachers’ attitude towards disabled students were examined, it’s seen on the one hand that some teachers get mad, insult and don’t even acknowledge these students during the class. On the other hand, it’s reported that there are also some teachers who are deeply involve with these student’s problems and prepare some special activities for them. When student’s expectations from the class are examined, they stated that teacher’s attitudes towards students should be more positive, they should try to find ways to involve disabled students in classroom activities. School’s facilities and equipments should be good enough to accomplish the aims of the class and the activities for disabled students should be proper and accessible for them. When the attitudes of students who are not disabled are examined, it’s seen that they tend to exclude disabled students from the activities, they insult them and do not allow them to participate in class activities. However, the general tendency towards disabled students is positive in class. When participants’ views on the equipments used in PE class and the classroom environment are examined, students stated that equipments used in class are inadequate and improper for the use of disabled students, and the need for a sports hall is suggested by the students who attended this study. Participants also stated that they are tested in PE class with practical and theoretical tests that are not appropriate for them, but it’s also noted that some teachers prepare individual tests for inclusive students. When the results of the study are analyzed as a whole, it’s seen that the activities that are carried out in PE class are not appropriate for disabled students. Classes should be planned appropriately for disabled students to help them participate in class activities and eliminate their reluctancy to participate in PE lessons. Teachers’ and other students’ attitudes should also be changed towards these students and they should be more careful about the language that they use with disabled students. When participants’ views are examined it’s clearly seen that there is a need for a sports hall and equipment deficiency is also another concern that students have. Providing students these needs will mostly meet their expectations. Preparing level appropriate tests for disabled students will also help to assess these students objectively.