Çok uluslu şirketler açısından kültürel farklılıkların rolü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BURAK BEDER

Danışman: Yaşar Serhat Yaşgül

Özet:

1980 sonrası süreçte şirketler arasında artan rekabet ortamı ve talepte yaşanan aşırı daralma, çok uluslu şirketleri faaliyet gösterdikleri pazarlarda farklı pazarlama anlayışlarına yöneltmiştir. Bu süreçte çok uluslu şirketler kısıtlı talep olanaklarından yararlanarak rakiplerine karşı bir adım öne geçebilmek adına, yerel pazarlardaki kültürel farklılıklara uyum göstermeye odaklanmış ve bu farklılıkların yönetilmesine yönelik politika benimsemişlerdir. Çok uluslu şirketlerin yerel pazarlarda kültürel farklılıkları pazarlama stratejilerinin odak noktası haline getirmelerinde kültürel değerlerin tüketicilerin satın alma kararlarına doğrudan etki etmesinin önemi büyüktür. Bu çalışmanın da amacı çok uluslu şirketlerin kültürel farklılıklara uyum göstererek yerel pazarlarda elde ettikleri kazanımları ortaya koymak ve bu kazanımların yerel pazarlara olan yansımalarını saptamaktır. Bu çalışmanın sonucunda çok uluslu şirketlerin faaliyetlerini sistematik bir biçimde kültürel farklılıklara uyumlaştırdıkları takdirde mal ve hizmetlerine alıcı bulmanın ötesinde birçok kazanım elde ettikleri ortaya konulmuştur. Çok uluslu şirketler benimsedikleri politikalar çerçevesinde faaliyetlerini kültürel farklılıklara uyumlaştırarak daha fazla tüketimin daha yüksek refah seviyesi olarak algılandığı bir tüketim toplumu inşa etmişlerdir. Bu durumun yerel pazarlara yansıması ise oldukça olumsuz olmuştur. Zira tüketiciler artık popüler kültürün etkisinde kalan yerel kültürlerinden hareketle çok uluslu fast-food restoranlarına gitmeyi ve bu restoranların popüler kültürün birer simgesi olan ürünlerini tüketmeyi modernite ile özdeşleştirir hale gelmişlerdir. Anahtar Kelimeler: Çok Uluslu Şirketler, Ekonomik Etki, Kültürel Etki, Kültürel Farklılıklar, Kültürel Farklılıkların Yönetimi ABSTRACT Competition medium increasing during the term of after 1980's and excessive shrink on demand have led multinational companies to different marketing insights. Multinational companies have focused on adapting to local markets on cultural differences in the name of being ahead by using the opportunities of limited demands and adopted the policy according to directing these differences. That the cultural values have a direct impact on consumers' buying decisions has a major importance on multinational companies' focus on cultural differences in local markets. The aim of this study is to put forward the achievements of multinational companies by adapting to cultural differences and to determine the reflections of these achievements to local markets. It was put forward that multinational companies have gained many achievements beyond having costumers for their properties and services providing that the companies harmonise their activities to cultural differences systematically. Multinational companies have built a consumption society that is conceived as more consumption means more welfare with the frame of the policy they adopt. The reflection of this situation to local markets has become quite negative. Yet, consumers assimilate to go to fast-food restaurants and buy the products of these restaurants which are the symbols of popular culture with modernity by the move of their local culture which is under the affect of popular culture. Key Words: Multionational Companies, Economic Effect, Cultural Effect, Cultural Differences, The Management of Cultural Differences.