Hemşirelerin hemşirelik hizmetlerindeki değişim sürecini algılama durumları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SİBEL KATIRCI FENER

Danışman: YASEMİN ERGÜN

Özet:

Hastanelerdeki değişimde temel amaç, etkin ve verimli sağlık hizmeti sunmaktır. Hemşireler değişim sürecinin birer parçası olup, değişimi etkilemektedirler. Hemşirelerin yararlandıkları bilgi ve stratejiler, eylemlerinin başarı durumunu önemli ölçüde belirlemektedir. Bu başarı durumunun etkileri, hemşirelere yansıyacağı gibi, hizmetten yararlanan hastalara ve topluma da yansıyacaktır. Araştırma; hemşirelerin, Hemşirelik Hizmetlerindeki değişim süreci ve yönetimine ilişkin algılamalarını değerlendirmek amacıyla, tanımlayıcı ve karşılaştırmalı olarak planlanmıştır. Araştırma; farklı statüye sahip dört hastanede gerekli izinler alındıktan sonra Aralık 2004 - Şubat 2005 tarihleri arasında 411 hemşire ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak; tanıtıcı özelliklerden oluşan bilgi formu, hemşirelerin Hemşirelik Hizmetlerindeki değişim süreci hakkındaki görüşlerini değerlendiren anket soruları ve değişimi algılama ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde, tanımlayıcı istatistiksel metodlar, parametrik ve non-parametrik testler kullanılmıştır. Sonuç olarak; Araştırmaya katılan hemşirelerin yaş ortalamasının 30.83 ± 6.96 yıl, mesleki deneyim yılı ortalamasının 10.82 ± 7.07 yıl , kurumdaki deneyim yılı ortalamasının 7.47 ± 5.84 yıl olduğu ve %17.3’ünün yönetici hemşire olduğu belirlenmiştir. Hemşirelerin %80.8’i ön lisans ve sağlık meslek lisesi mezunu olup, %30.4’ü Üniversite Hastanesinde, %35’i cerrahi bilimlerde çalışmaktadır. Hemşirelerin Hemşirelik Hizmetlerindeki değişimi algılama puan ortalamalarının orta düzeyde olduğu (2.29) bulunmuştur. Hemşirelerin çalıştıkları kurumlar, kurumlarındaki deneyim yılları, değişim yönetimi konusunda eğitim alma ve pozisyonları ile değişimi algılama toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunurken, hemşirelerin eğitim düzeylerine göre istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır. Elde edilen sonuçlar ışığında; değişime liderlik eden yönetici hemşireler için, kurumlarındaki değişimi yönetmede yardımcı olabilecek uygun strateji ve yöntemlerin etkin seçimine yönelik öneriler geliştirilmiştir. NURSES’ PERCEPTION OF THE CHANGE PROCESS IN NURSING SERVICES SUMMARY The basic aim in change within hospitals is providing efficient and effective healthcare. Nurses, as a part of this process, are influential on change. Knowledge and strategies nurses utilize have important effects on their success. Apart from nurses, patients and the society will also benefit from these beneficial effects. This descriptive and comparative study aims to assess nurses’ perceptions of the process and management of change. Research studies were performed with 411 nurses in four hospitals with different statutes from December 2004 to February 2005. An information form including descriptive characteristics, questionnaires assessing nurses’ perceptions of the process of change in Nursing Services, and perception of change scales were used to collect data. Obtained data were analyzed by statistical methods, parametric and non-parametric tests. Mean age of the participant nurses was 30.83 ± 6.96 years. Mean professional experience was 10.82 ± 7.07 years and mean experience in present institution was 7.47 ± 5.84 years. 17.3% were nurse managers. %80.8 had two-year degrees and were occupational high school of health graduates. 30.4% were employed at University Hospitals, 35% in surgical units. Nurses’ perception of change in Nursing Services score was mediocre (2.29). There were statistically significant differences among factors; worked institutions, worked years in the institution, position, previous related education and mean perception of change scores. Whereas, no significant difference was found between nurses’ perception of change total score averages and their education levels. In light of these results, suggestions were developed for nurse leaders to support them in selecting effective strategies/ methods to manage change processes in their institutions.