Elektrik gitarın mesleki müzik eğitimi veren okullarda kullanımına yönelik eğitimci ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İbrahim Birdal

Danışman: Melih Güzel

Özet:

Bu araştırmada; elektrik gitarın mesleki müzik eğitimi veren okullarda kullanımına yönelik eğitimci ve öğrenci görüşlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Betimsel tarama modeline uygun olarak yürütülen araştırmada şu sorulara cevap aranmıştır; elektrik gitar eğitiminin mesleki müzik eğitimi veren okullarda programlanması ve kullanımına yönelik öğrenci ve eğitimci görüşleri nelerdir? Mesleki müzik eğitimi veren okullarda yer alan elektrik gitar eğitimi kapsamında öğretici ve uygulama materyali kullanımına yönelik öğrenci ve eğitimci görüşleri nelerdir? Mesleki müzik eğitimi veren okullarda elektrik gitar eğitimi almış mezunların mesleki imkanları ile ilgili öğrenci ve eğitimci görüşleri nelerdir? Türkiye’de elektrik gitar eğitiminin güncel durumu ile ilgili öğrenci ve eğitimci görüşleri nelerdir? Elektrik gitarın uluslararası düzeyde gerçekleşen eğitim ortamları ile ulusal düzeydeki eğitim ortamları arasında yapılan kıyaslamaya yönelik öğrenci ve eğitimci görüşleri nelerdir? Araştırmanın örneklemini, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Kocaeli Üniversitesi ve Yıldız Teknik Üniversitesinde okuyan elektrik gitar öğrencileri ve ilgili alanda mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda çalışan/çalışmış eğitimciler oluşturmaktadır. Örneklem grubunda 20 öğrenci, 10 eğitimci yer almaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan öğrenci görüşü ve öğretmen görüşü formları kullanılmıştır. Formlarda 9 adet evet, kısmen, hayır ile cevap verilebilecek likert tipi sorular ve 2 adet açık uçlu soru yer almaktadır. Bu sorular, mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda elektrik gitarın kullanımına ilişkin, elektrik gitar eğitiminin programlanması, eğitim ve uygulama materyali kullanımı, elektrik gitar mezunlarının mesleki durumları ile ilgili öğrenci ve eğitimci görüşlerini almaya yönelik hazırlanmış ve uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin yüzde ve frekans analizleri SPSS programında yapılmış ve tablolar ile bulgulaştırılmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde, elektrik gitarın mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda sayıca yeterli oranda yer almadığı, bu eğitime yer veren mesleki müzik eğitimi kurumlarının programlarının teorik ve uygulamalı dersler ile kısmen uyumlu olduğu fakat bu programların tekrar gözden geçirilmesi gerektiği, bu kurumlarda uygulama materyallerinin kısmen yeterli oranda öğrencilere sunulduğu, teknolojik imkanlardan yeterince faydalanılamadığı, bu kurumlardan mezun olan öğrencilerin grup ve orkestra çalışmalarında kısmen de olsa başarılı bir şekilde yer alabilecekleri, kendi branşlarında eğitimci olarak görev alabilecek donanıma kısmende olsa sahip oldukları, uluslararası alanda müzikal olarak kendilerini sanatçı kimlikleri ile kısmen de olsa ifade edebilecekleri ve uluslararası okulların yüksek lisans seviyesindeki kabul sınavlarında kısmen de olsa başarılı olacakları görüşlerine ulaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda uluslararası ve ulusal düzeyde mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda elektrik gitarın yer aldığı fakat köklü bir eğitim sistemine sahip olmadığı için bu kurumlarda bazı sıkıntıların yaşandığı tespit edilmiştir. Bu alanda köklü bir eğitimden bahsedilememe durumu, henüz enstrümanın yeni olması, akademik alanlarda tam olarak kendini kanıtlayamamış olması ve enstrüman ile ilgilenen kişilerin çoğunlukla akademik ortamlardan uzak kalması gibi nedenlerle açıklanabilir. -------------------- In this research, it is aimed to reveal the opinions of educators and students about the use of electric guitar in institutions providing vocational music education. In the study conducted in accordance with the descriptive survey model, the following questions were searched for; what are the opinions of students and educators regarding the programming and use of electric guitar education in institutions providing vocational music education? What are the opinions of students and educators regarding the use of instructional and practice materials within the scope of electric guitar training in institutions providing vocational music education? What are the opinions of students and educators about the vocational opportunities of graduates who have received electric guitar training in institutions providing vocational music education? What are the opinions of students and educators about the current state of the electric guitar education in Turkey? What are the opinions of students and educators regarding the comparison between the educational environments at the international level and the educational environments at the national level of the electric guitar? The sample of the study consists of electric guitar students studying at Kocaeli University and Yıldız Technical University in 2018-2019 academic year and educators working/worked at institutions providing vocational music education in the related field.There are 20 students and 10 educators in the sample group. In the research, student and teacher opinion forms prepared by the researcher were used as data collection tools.The forms included 9 survey model questions and 2 open-ended questions.These questions were prepared and applied in order to get the opinions of students and educators about the use of electric guitar in vocational music education institutions, programming of electric guitar education, use of training and application materials, and professional status of electric guitar graduates.Percentage and frequency analyzes of the data obtained in the study were performed in SPSS program and were identified with tables. As a result of the findings, it is observed that the electric guitar is not enough in professional music education institutions and that the programs of vocational music education institutions which include this education are partially compatible with the theoretical and practical courses, but these programs need to be revised and the application materials are partially sufficient in these institutions. The students who have graduated from these institutions can take part in group and orchestral works successfully, they have the knowledge and abiliyt to work as an instructor in their own branches, and they are partly represented by their artistic identities. and that the international schools will be successful, albeit partially, in the admission examinations at the master's level.