Eğitimde toplam kalite yönetimi yaklaşımının müzik öğretmeni yetiştiren kurumlara uygulanabilirliğinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Selahattin Türk

Danışman: ÖZCAN ÖZBEK

Özet:

II EĞĐTĐMDE TOPLAM KALĐTE YÖNETĐMĐ YAKLASIMININ MÜZĐK ÖĞRETMENĐ YETĐSTĐREN KURUMLARA UYGULANABĐLĐRLĐĞĐNĐN ĐNCELENMESĐ Son yıllarda, eğitimde Toplam Kalite Yönetimi oldukça dikkat çekmektedir. Kalitede insanların beklentileri ve mutluluğu hedeflenmistir ve kalite düsüncesi insanların gelisiminde temel alınmıstır. Bu gelisen dünyada, müzik eğitimi kurumları için bu gelismeleri yakından takip etmek ve uygulamak kaçınılmaz hale gelmistir. Sadece toplam kalite anlayısını uygulayan müzik eğitimi kurumları küresellesen dünyada ayakta kalabilecektir. Müzik eğitimi kurumlarının sürekli gelisimi için öğrenen organizasyon anlayısını sahiplenmeleri gerekmektedir. Bunu basarmak için, tüm dünyadaki müzik eğitiminde meydana gelen değisim ve gelisimleri takip etmek zorundadırlar. Müzik eğitimindeki değerlerini sorgulamalı ve yeni bir modelin gelismesine fırsat tanımalıdırlar. Bu fırsatı kaçırmamak için yapılması gereken, bir vizyon ve misyona sahip olan, takım çalısmasına fırsat veren ve Toplam Kalite Yönetimi kültürüne uygun bir müzik eğitimi olusturmaktır. Bu çalısmada, Toplam Kalite Yönetimi anlayısının müzik eğitimi kurumlarında uygulanabilirliği incelenmistir. Metot olarak, anket yöntemi kullanılmıs ve sonuçlar analiz edilmistir. Bu kapsamda, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı ve Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda bulunan yönetici, öğretmen ve öğrenciler çalısmanın ana kütlesi olarak seçilmislerdir. Toplam Kalite Yönetimini olusturan boyutlar bu örneklemde ölçülmüs ve durumun genel bir resmi ortaya konulmaya çalısılmıstır. Bu amaçla, her iki üniversitede Toplam Kalite Yönetimi’nin uygulanabilirliği arastırılmıstır. III Öğrencilerin bakıs açısından sonuçlar lenecek olursa, her iki üniversitedeki sonuçlar oldukça farklılık göstermektedir. Marmara, Üniversitesi’nde TKY boyutlarının yarısı ölçeğin orta noktası olan 3 değerinden daha düsük seviyededir. Diğer taraftan, Gazi Üniversitesi’nde ise tüm boyutlar 3’ün üzerinde değerlerdedir. Tüm boyutlar arasında “ulasılabilirlik ve iletisim” boyutu her iki üniversitede de en yüksek değeri almıstır. Gazi Üniversitesi’nde ortalama 3.66, Marmara Üniversitesi’nde ise 3.58’dir. Marmara Üniversitesi’nde “Fiziksel Çevre” 2.35 ortalama ile en düsük boyut olurken, Gazi üniversitesinde “Kararlara Katılım” 3.00 ile en düsük boyut olarak ortaya çıkmıstır. Öğrencilerin bakıs açısıyla elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde, bazı olumlu yönler bulunmasına rağmen, genel durumun toplam kalite yönetimi anlayısının uygulanması için yeterli olmadığı değerlendirilmektedir. Öğretmenlerin bakıs açısından sonuçlar lenecek olursa, her iki üniversitede de gelistirmeye açık yönlerin benzerlik tasıdığı söylenebilir. Tüm boyutlar arasında, “Genel Toplam Kalite Yönetimi Anlayısı” boyutu her iki üniversitede de en yüksek değeri almıstır. Gazi üniversitesinde ortalama değer 3.80, Marmara üniversitesinde ise 3.67’dir. “Performans değerlendirmesi” de her iki üniversitede en düsük ortalamaya sahip boyut olmustur. Gazi üniversitesinde ortalama 2.61, Marmara üniversitesinde 2.56 olarak hesaplanmıstır. Öğretmenlerin bakıs açısıyla elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde, her iki üniversitedeki öğretmenlerin görüslerinin benzerlik tasıdığı ve üzerinde çalısılması gereken ortak noktaların bulunduğu ifade edilebilmektedir. IV ABSTRACT EXAMINATION OF APPLICABILITY OF TOTAL QUALITY MANAGEMENT APPROACH IN EDUCATION : AN APPLICATION IN ORGANIZATIONS TEACHING MUSIC INSTRUCTORS In recent years, total quality management in education has received a lot of attention. In quality, expectations and happiness of people are aimed, and development of people is based on quality thought. In this developing environment, being open to changes and following those developments are inevitable for music education organizations. Only a music education practicing total quality can survive in globalizing world. For a sustainable development of music education organizations, they have to own learning organization concept. To achieve this, they must observe and follow all developments and changes in music education around the world. They should evaluate all values in music education and create an opportunity for a new model. One way to catch this opportunity is to create a music education that has a vision, mission, and environment for team work and TQM culture. In this study, it was aimed to examine the applicability of total quality management approach in music education organizations. In methodology, a questionnaire was used and analysed. In this context, students and teachers in “Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı” and “Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı” was chosen as the sample of this study. TQM components were measured in those sample and their current situation was described. In this situation, applicability of TQM approach in those two universities was examined. V As a general comment of results from the students perspective, results of two universities are very different. For Marmara University, about half of the TQM components was assessed under the mid-point of scale, which was 3. On the other hand, all components were over 3.00 for Gazi University. Among all components, “reachability and communication” had the maximum mean value for both universities. Mean value was 3.66 for Gazi University and 3.58 for Marmara University. “Physical environment” had the smallest mean value of 2.35 for Marmara University. For Gazi University, “Participation in Decision Making” had the smallest value of 3.00. As a conclusion for student view, although there are some positive aspects, general situation is not very ready for a complete implementation of TQM approach. As a general comment of results from the teachers perspective, there are some common points to develop for both universities. Among all components, “General TQM Approach” had the maximum mean value for both universities. Mean value was 3.80 for Gazi University and 3.67 for Marmara University. “Performance Evaluation” had the smallest mean value for both universities. Mean value was 2.61 for Gazi University and 2.56 for Marmara University. As a conclusion for teacher view, the perspective of teachers from both universities are considerably similar to each other and there are some common issues to work on.