Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: NURDAN TEKCAN
Danışman: Yaprak Türkan Taş
Özet:Bu araştırmada, Fransızca öğrenme sürecini Türkiye'de gerçekleştirmiş ve kendini konuşurken rahat hissetmediğini düşünen Fransızca Öğretmenliği Bölümü 4.sınıf öğrencilerinin sorunsala yaklaşımlarının saptanması ve çözüm önerilerinin neler olabileceği ile ilgili düşüncelerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır. Çalışmanın deseni durum çalışmasıdır. 1. Öğretmen adaylarının Fransızca konuşurken rahat hissetmemesinin sebepleri nedir? 2. Öğretmenin konuşma becerileri öğrencinin konuşma becerilerini ne yönde ve nasıl etkiler? 3. Öğretmen adaylarında, konuşma becerilerine ilişkin sorunsallara sebep olan etmenler nelerdir? 4. İngilizcenin daha önce öğrenilmiş olmasının Fransızca konuşma becerilerine etkisi nedir? 5. Öğretmen adayları, konuşma becerilerinin iyileştirilmesi için neler yapılabileceğini düşünüyorlar? 6. Öğretmen adayları, kendini bu konuda geliştirmek için neler yapıyorlar? Araştırmanın örneklemi, Marmara Üniversitesi Fransızca Öğretmenliği Bölümü 2015- 2016 Eğitim-Öğretim yılı 4. sınıfta öğrenim görmekte olan 15 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada altı açık uçlu sorudan oluşan bir anket kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerle ilgili yapılan analizler şunlardır: - Konuya ilişkin sıkıntı yaşadığını gözlemleyen öğretmen adaylarının mesleğe atılmadan hemen önceki süreçte sundukları genel sebepler, - Sorunsalın öğretmen-öğrenci düzlemiyle ilişkisi, - Fransızcadan daha önce öğrenilmiş İngilizcenin Fransızca konuşma becerilerine etkisi, - Sorunsala getirilebilecek çözüm önerileri ve çözüm için öğretmen adaylarının neler yaptıkları. Araştırmadan elde edilen bulgular şunlardır: - Öğretmen adayları sorunsalın psikolojik etmenlerden, pratik eksikliğinden, telaffuz ve sözcük dağarcığı eksikliği gibi sıkıntılardan kaynaklandığına inanmaktadırlar. - Öğretmen adayları, öğretmenin konuşma becerilerinin öğrencinin konuşma becerileri üzerinde doğrudan ve olumlu bir etkisi olduğunu düşünmektedir. - Öğretmen adayları, İngilizcenin daha önce öğrenilmiş olmasının Fransızca konuşma becerileri üzerinde olumlu bir etkisi olduğuna inanmaktadır. - Öğretmen adayları, sorunsalın lisans ders içeriklerinde konuşmaya daha fazla yer verilerek ve frankofon bir ülkede pratik yaparak çözülebileceğine inanmaktadırlar. - Öğretmen adayları, kendi konuşma becerilerini dizi, film izleyerek, müzik dinleyerek, yayın ve sosyal medya takibi yaparak geliştirmeye çalışmaktadırlar. -------------------- The research is conceived and applied to understand the approaches to the problematic of the senior French Language Teaching students defining themselves as individuals who do not feel comfortable while speaking French, and to determine their thoughts about what the solutions offers might be. The questions below are examined through qualitative research method. The pattern of research is case study. 1. What are the reasons of the teacher candidate feeling uncomfortable? 2. How and in which way does the teacher’s speaking skills effect the learner’s speaking skills? 3. Which are the factors which cause the problematics of speaking skills in the teacher canditates? 4. Which are the impacts of English as a previously learned language on French speaking skills? 5. What do the teacher candidates think about what might be done to be able to improve their speaking skills? 6. What do the teacher candidates do to improve themselves about this topic? The universe of the research consists of 15 senior students who study at French Language Teaching in Marmara University during the 2016-2017 academic year. A survey with open-ended questions is used in this research. These are the analyses about the data collected via the research: - The overall reasons of the problematic which the teacher candidates observing some challenges about the subject present at the last process before being a teacher. - The relation of the problematic in teacher-learner level, - The impact of English which was previously learned on French speaking skills, - The probable solution offers for the problematic and what the teacher candidates do for the solutions. These are the findings: - The teacher candidates believe in that the problematic is based on psychological factors, lack of practice, problems of pronounciation and lack of vocabulary. - The teacher candidates think that teacher’s speaking skills have a direct and positive effect on learner’s speaking skills. - The teacher candidates believe in that English as a previously learned language has positive effect on French speaking skills. - The teacher candidates believe in that the problematic might be solved by giving more place to the lesson content basing on speaking in licence programs and also by practicing in a francophone country. - The teacher candidates try to improve their speaking skills by watching TV series and films, listening to music, following the press and social media channels