MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI İLKOKUL 2. SINIF ÖĞRETİM PROGRAMLARI İLE ULUSLARARASI BAKALORYA İLK YILLAR PROGRAMININ KARŞILAŞTIRILMALI DEĞERLENDİRİLMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMEL VATANSEVER

Danışman: Şaban Berk

Özet:

Bu çalışma ile Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) İlkokul 2. Sınıf Öğretim Programları ile Uluslararası Bakalorya İlk Yıllar Programının (UBİYP) amaç, içerik, öğretme-öğrenme süreci, ölçme-değerlendirme süreci ve öğretmenin rolü dikkate alınarak benzerlikler ve farklılıklar bağlamında değerlendirilmesi amaçlanmıştır.

Araştırmada tarama modeli kullanılmış, evren ve örneklem seçilmemiştir. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından yayımlanan İlkokul 2. Sınıf Öğretim Programları ve Uluslararası Bakalorya Organizasyonu tarafından yayımlanan kapsam ve sıralamalar araştırmanın birincil veri kaynağını, ayrıca konu ile ilgili kitaplar, tezler, makale ve dergiler ise ikincil veri kaynağını oluşturmaktadır. Bu kaynaklardan elde edilen bilgiler doküman analizi yöntemi ile değerlendirilerek çalışma için gerekli olan verilere ulaşılmıştır. Ulaşılan veriler betimsel analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiş ve amaçlar doğrultusunda karşılaştırılmıştır. Veriler tablolar biçiminde sunularak bulgular karşılaştırmalı olarak yorumlanmış araştırma sonuçları elde edilmiştir.

Elde edilen bulgulardan yola çıkarak çalışma sonucunda iki program arasındaki en temel farkın MEB öğretim programlarının yerel bir program olduğu, UBİYP’nin ise çok kültürlü ve uluslararası düzeyde evrensel ve sorgulamaya dayalı olup uluslararası platformda söz sahibi bireyler yetiştirerek barışçıl bir dünya yaratmaya olanak sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.Araştırma sonucunda UBİYP uygulayan okullarda çalışan öğretmenler ile MEB ilkokul programı uygulayan öğretmenlerin bir araya getirilerek iyi uygulama örneklerini paylaşabilecekleri, fikir alışverişinde bulunabilecekleri fiziki/elektronik ortamların sağlanması ve her iki programda da öğretmenlere öğrencilerin bireysel farklılıklarını dikkate alarak planlama yapmaları önerilmiştir.

Anahtar kelimeler:Uluslararası Bakalorya, İlk Yıllar Programı, MEB 2. Sınıf Öğretim Programı, Karşılaştırmalı Eğitim, Türkiye