Pazar payı tahmin modelleri ve telekom sektörü için model önerileri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ekonometri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET KARAHAN

Danışman: Şevket Işıl Akgül

Özet:

Anahtar Kelimeler : Pazar Payı, Tahmin, Zaman Serisi, VAR, BVAR PAZAR PAYI TAHMİN MODELLERİ VE TELEKOM SEKTÖRÜ İÇİN MODEL ÖNERİLERİ Üretimde otomasyonla beraber üreticiler ölçeklerini büyüterek, maliyetlerini düşürmeye çalışmaktadır. Büyüyen ölçeklerin sonucunda ortaya çıkan üretim fazlası, küreselleşme süreci ile beraber pazarlamaya tüm ülkeleri içerecek şekilde bir yapılanma görevi sunmuştur. Bu yeni görev anlayışına göre pazarlama sadece üretilen ürünün satışı için birtakım etkinliklerde bulunmakla kalmayıp, pazarda olup bitenler hakkında işletmeye bilgiyi taşımak, tüketici memnuniyeti sağlamak ve yeni pazarlar bulmak gibi işlevleri yerine getirmeye başlamıştır. Küreselleşme süreci, bir yandan pazarlamaya yeni fonksiyonlar eklerken diğer yandan rekabeti arttırmıştır. Artan rekabet koşulları, gerek satış gerekse pazarlamanın başarılarının ölçülmesi için pazar payı analizlerini gerekli kılmıştır. Üreticilerin üretim, pazarlama ve satış etkinliklerini başarılı bir şekilde gerçekleştirebilmesi, pazarda oluşan bilginin analiz edilmesi ve buna bağlı olarak kaynakların etkin bir şekilde kullanması ile mümkün olmaktadır. Pazar payı modelleri ile ilgili çalışmalarda, uygun model seçimi ve tahmin konuları ile ilgili çözüme kavuşmayan hususlar vardır. Bu sebeple çalışmada Türkiye’de cep telefonu kategorisi için öncü iki büyük markanın pazar payını belirlemek amacıyla, uyguladıkları stratejiler incelenerek pazar payı modellerinin, markaların strateji ve pozisyonları ile ilişkisi araştırılmış, bunun yanısıra pazar payı modellerinin öngörü başarısı karşılaştırılmıştır. Keywords : Market Share, Forecasting, Time Series, VAR, BVAR ABSTRACT MARKET SHARE FORECASTING MODELS AND MODEL PROPOSALS FOR TELECOM SECTOR Automation in the manufacturing processes makes the producers to increase their scales of production for lowering the costs. The excess production resulting from the scale economies together with the globalization, offers the marketing a global structure task which includes all countries around the globe. According to this new understanding, marketing not only commits activities for the sales of produced goods, but also provides information about the market, satisfies customers and finds new market opportunities. The globalization process on one side speeds up competition and on the other adds new functions to marketing. Empowered competitive conditions make the market share analysis necessary for measuring the performances of the sales and marketing. In order to successively maintain the production, sales and marketing activities, firms need to analyze the market information and allocate the resources efficiently. In market share related studies, there are unsolved issues in terms of choosing the appropriate model and forecasting. This is the reason why this study explores the market shares of two major mobile phone brands in Turkey by examining the strategies implemented, searching the relationship between strategies and positions of the brands, and comparing the market share models' forecasting performances.