Elit sporcular için zihinde canlandırma antrenman programı uygulaması ve ölçülmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Spor Yöneticiliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MURAT YALÇIN BEŞİKTAŞ

Danışman: TURGAY BİÇER

Özet:

Spor ve egzersiz psikolojisi alanı genel olarak duygusal ve psikolojik faktörlerin sportif performansa etkisini inceler. Sporcunun psikolojik ve duygusal açıdan bulunduğu durum doğrudan fiziksel performansını etkilemektedir. Zihinde canlandırma antrenmanı zihinsel antrenmanın temelini oluşturan antrenman türlerinden bir tanesidir. Performans artışına yardımdan, sakatlık sonrası fiziksel rehabilitasyona kadar geniş bir alanda kullanılmaktadır. Sistematik bir şekilde yıllık fiziksel antrenman periyodu ile birlikte uygulandığında fiziksel performans artışına önemli katkılar sağlamaktadır. Bu araştırmanın konusu, profesyonel sporcuların zihinde canlandırma becerilerinin ölçülmesidir. Bu ölçüm çalışması daha önce zihinde canlandırma antrenmanı yapmamış 18 ila 30 yaş arasındaki lisanslı 120 sporcu üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu sporcuların herhangi bir zihinde canlandırma antrenmanı yapmadan çeşitli psikolojik boyutlar açısından zihinde canlandırma becerileri ölçülmüştür. Yapılan ön test çalışmasından sonra sporcuların yıllık fiziksel antrenman periyotlarının içerisine zihinde canlandırma antrenman programı eklenmiş ve sporcular bu programı doksan gün boyunca uygulamışlardır. Uygulama sonunda son test uygulaması yapılmış ve sporcuların zihinde canlandırma antrenmanı yapmadan önceki zihinde canlandırma beceri durumları ile sistematik bir zihinde canlandırma antrenmanı sonrasındaki becerileri karşılaştırılıp yorumlanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, ön test sonuçlarında sporcuların genelinde çeşitli psikolojik boyutlar açısından düşük zihinde canlandırma becerisi ortaya çıkmıştır. Yapılan sistematik zihinde canlandırma antrenmanı sonucunda sporcuların zihinde canlandırma becerilerinde anlamlı ölçüde gelişme olduğu görülmüştür. Bu durum sistematik bir düzende yapılan zihinde canlandırma antrenmanının, zihinde canlandırma becerilerinde anlamlı bir gelişmeye neden olduğunu ortaya koymaktadır. Anahtar Sözcükler: Spor ve Egzersiz Psikolojisi, Zihinde Canlandırmanın Ölçülmesi, Sporda İmgeleme, Zihinsel Antrenman SUMMARY Mental Imagery Training Program Implementation and Measurement For Elite Athletes The field of sports and exercise psychology mainly examines the effect of emotional and psychological factors on sportive performance. The condition that the athlete is in from psychological and emotional perspective affects the physical performance of the athlete directly. Envisioning exercise is one of the types of exercises that form the basis of mental training. It is used in various fields from assisting performance increase to physical rehabilitation following injury. It makes significant contributions to physical performance increase when it is implemented with annual physical training period systematically. The subject of this research was to measure the envisioning skills of professional athletes. This measurement study was implemented among 120 licensed athletes, who had never done mental imagery exercise previously and who were between the ages of 18 and 30. Envisioning skills of these athletes were measured from the perspective of various psychological dimensions without doing any mental imagery exercise. Mental imagery exercise training program was added to the annual physical training periods of the athletes following implementation of a pre-test. Final test was made following such implementation, and a comparison was made between the imagery skills of athletes prior to doing any imagery exercises and after doing imagery exercises systematically, and an interpretation was made. According to the results of the research, it was found in the pre-test results that most of the athletes had low mental imagery skills from the perspective of various psychological dimensions. As a result of the mental imagery exercises that were done systematically, a significant improvement was observed in the mental imagery skills of the athletes statistically. This case proves that mental imagery exercises that are done systematically cause a significant improvement in the skills of mental imagery skills. Key Words: Sports and Exercise Psychology, Measurement of Mental Imagery, Imagination in Sports, Mental Training