Retro marka deneyiminin, yeniden satın alma niyeti ve marka bağlılığı yaratmadaki rolü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATİH PINARBAŞI

Danışman: CEYDA AYSUNA TÜRKYILMAZ

Özet:

Yoğun bir değişim ve dönüşüm süreçleri içinden geçen dünyamızda, retro pazarlama, retro marka ve nostalji pazarlaması gibi kavramlar son yıllarda gündeme gelen önemli konulardır. Geçmiş dönemlere duyulan özlem, pazarlama çalışmalarının tüketiciye yönelik iletişim noktasında kullanabileceği önemli bir kaynak olabilmektedir. Retro pazarlama yönelik olarak Türkiye'de oldukça az sayıda bilimsel çalışma gerçekleştirilmiştir. Retro pazarlama ve retro markalara dair araştırmaların yürütülmesi, farklı kavramlarla ilişkilerin test edilmesi ve araştırmaların ayrıntılı biçimlerde geliştirilmesi mümkündür. Bu çalışmada amaçlanan hali hazırda literatürde test edilmiş genel hipotezlerin, retro pazarlama faaliyetleri yürüten markalar için aynı etkiyi gösterip göstermeyeceğini tespit etmektir.   Araştırmada yer alan kavramlara yönelik ölçekler literatürden alınmış, kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak 401 katılımcıya ulaşılmıştır. Çalışma sonucunda retro marka deneyimi boyutlarının, yeniden satın alma niyetini ve marka bağlılığını etkilediği görülmüştür. Ayrıca retro marka deneyimi boyutlarının retro marka tutumu, retro marka kredibilitesi ve müşteri tatminini de etkilediği görülmüştür. Son olarak retro marka tutumu, retro marka kredibilitesi ve müşteri tatmini kavramlarının, yeniden satın alma niyetini ve marka bağlılığını etkileyip etkilemediği test edilmiştir. Sonuç olarak bu kavramların, yeniden satın alma niyetini ve marka bağlılığını etkilediği gözlemlenmiştir. ABSTRACT Concepts such as retro marketing, retro branding and nostalgia marketing are important issues that have come to the agenda in recent years in our world, which is undergoing intensive change and transformation processes. The longing for past periods can be an important source of marketing work for the consumer. Few scientific studies have been conducted in Turkey for retro marketing. It is possible to carry out researches on retro marketing and retro branding, to test relations with different concepts and to develop the researches in detailed form. The aim of this study is to determine whether the general hypotheses tested in the literature will have the same effect on brands carrying retro marketing activities.   The scales for the concepts in the research were taken from the literature and 401 participants were reached by convenience sampling method. As a result of the study, it was detected that the dimensions of retro brand experience affect the intention of re-purchasing and brand loyalty. It has also been observed that the retro brand experience dimensions also affect the retro brand attitude, retro brand credibility and customer satisfaction. Finally, it has been tested whether retro brand attitude, retro brand credibility, and customer satisfaction concepts affect repurchase intention and brand loyalty. As a result, it has been observed that these concepts affect repurchase intention and brand loyalty.