Sosyal devlet bağlamında yazılı basında sosyal sorumluluk kampanyaları: Hürriyet ve Milliyet gazeteleri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Gazetecilik Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SARP BAĞCAN

Danışman: HÜSEYİN BARIŞ DOSTER

Özet:

ÖZ Tez, gazetelerin toplumsal hayattaki konumunu, etkinliğini ve toplumsal değişmeye etkisini göstermeyi amaçlamaktadır. Bunun için seçilen gazeteler; sosyal devletin çözülmekte ve devletin kamu yatırımlarından çekildiği neoliberal dönemde, yürüttükleri sosyal sorumluluk kampanyalarıyla birlikte ele alınmıştır. Sosyal sorumluluk; bu dönemde, devletin kamudan çekilirken geride bıraktığı toplumsal ihtiyaçlardan oluşan sosyal boşlukları özel sektörün karşılaması ve kapitalist sistemin sürdürülebilirliği açısından küresel önem kazanmış bir uygulamadır. Çalışmada, gazetelerin kendi sosyal sorumluluk kampanyalarıyla birlikte ele alınması ile beraber, gazeteleri incelemek için onların diğer medya kurumlarından ayrıştırılarak doğrudan ve bire bir toplumla temas ettiği, etkileşimde olduğu steril bir ortam yaratılmıştır. Bu steril ortam, seçilen gazetelerin toplumsal sistem içindeki konumunun, devletin sosyal boşluklarını doldurma etkinliğinin ve toplumsal değişmeye etkisinin gözlemlenmesi kolaylaştırmış ve netleştirmiştir. Çalışmada, 1200’den fazla haber, çeşitli raporlar, konferans ve çalıştay metinleri, kitapçıklar, etkinlikler, internet siteleri vb. kampanyalarda kullanılan bir çok araç taranmış; derinlemesine mülakatlar yapılmış; kapsamlı ve ayrıntılı bir içerik ve paydaş analizi yapılmıştır. Sonuçta, gazetelerin makro düzeyde küresel ve toplumsal konumları tespit edilmiş, haberleri ile mikro düzeyde toplumsal değişmeye katkıları olduğu tespit edilmiştir; gazetelerin ve kampanyalarının somut kazanımları ile birlikte bütün tespitler tezin hipotezlerini doğrulamıştır. Anahtar kelimeler: Gazete, basın, medya, sosyal sorumluluk, sosyal sorumluluk kampanyaları, kurumsal vatandaşlık, sosyal devlet, toplumsal değişme, yönetişim. ABSTRACT The thesis aims to reveal newspapers' position in life, their effectiveness and their effect on social change. Newspaper chosen for this purpose were evaluated along with their social responsibility campaigns run in a neo-liberal period when social state was dissolving and the state was quitting public investments. Social responsibility is an application which has gained importance at this period globally in terms of closing the social gaps occurring from the society's needs left in the open as public institutions retreat by the private sector and sustainability of the capitalist system. Although discussing newspapers along with their own social responsibility campaigns, the study has created a sterile environment in which newspapers have been separated from other media institutions for investigation and in which they contact the society directly and in one on one basis. This sterile environment has enabled and eased observing the position of chosen newspapers in the society system, effectiveness of the state in filling social gaps and its effect on society changes. The study goes through over 1200 news, various reports, conferences and workshop texts, booklets, activities, Internet sites and many tools used in campaigns; includes in-depth interviews; and makes a comprehensive and detailed context and shareholder analysis. As a result, the global and social positions of the newspapers at macro scale were established, their contributions of the news to social changes at micro scale via news have been established; and all the evaluations support the hypotheses of the thesis were validated along with the tangible gains of newspapers and their campaigns. Key Words: Newspaper, press, media, social responsibility, social responsibility campaigns, corporate citizenship, social state, social change, governance, economy-politic.