Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Gedik Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Makine Mühendisliği Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: CENK YANGÖZ
Danışman: Koray Erhan
Özet:
Hükümetler ve otomobil üreticileri, iklim krizin önüne geçmek amacıyla içten yanmaları araçlardaki karbon emisyonunu sıfıra indirmeyi hedeflemektedir. Her geçen gün pazar payı büyüyen hibrit ve elektrikli araçların rekabet edilebilirliği artmaktadır. Otomobil üreticileri en gelişmiş teknolojik araçlar üretebilmek için büyük Ar-Ge bütçeleri ayırmayı planlanmaktadır. HA ve EA günümüzde yaygınlaşma oranları daha önceki yıllara göre büyük bir ivme kazanmaktadır. Bununla birlikte geliştirilen teknolojiler daha verimli kullanılmasını sağlamaktadır. Bu araçların önündeki en büyük engeller pil ve uzun menzil problemidir. Pil teknoloji araçlarda maliyetin yaklaşık 1/2, 1/3 oluşturmaktadır. Yüksek maliyetleri ve ağır bakım maliyetleri nedeniyle pil verimliliği en önem arz eden konuların başında gelmektedir. Pil verimliliği artırmak ve uzun menzil alabilmek için rejeneratif fren gibi birçok teknoloji kullanılmaktadır. Fakat bu fren teknolojisi harcadığı enerji geri kazanmada yeteri kadar verimli olmadığı bilinmektedir. Bu sebeplerin başında pilin reaksiyon sürelerinin bir takım kimyasal sebepler kaynaklanmaktadır. Bu enerjinin daha verimli kullanılması için bir takım yan depolama sistemleri geliştirilmektedir. Bunların başında volan enerji depolama sistemi gelmektedir. Volan enerji depolama sistemi HA veya EA araçlarda frenleme esnasında elde edilen gücün volan sistemine aktarılması ve tekrar hızlanılmak istenildiğinde volandaki gücü tekerlere aktarılmasını hedefleyen bir teknolojidir. Bu tez çalışma kapsamında VEDS tasarlanıp seçilen volan malzemesine göre akma ve kopma gerilme değerlerine bakılarak, maksimum devirleri, güvenli çalışma aralıkları, depoladığı enerji miktarları incelenmektedir. Özgün değer olarak malzemelerin volan yapısında tek veya iki malzeme aynı anda kullanılarak hibrit bir yapı elde edilerek analiz verileri elde edilmektedir. Elde edilen veriler değerlendirilip, yorumlandıktan sonra öneriler bölümde ihtiyaca göre volan seçeneği sunulmaktadır.