Perakende alımlarında X, Y ve Z kuşaklarının satın alma lokasyonlarını tercih etme sebeplerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mert Aslan

Danışman: MERT UYDACI

Özet:

Bu çalışmanın amacı, satın alma lokasyonlarını tercih etme sebeplerini incelemektir. Tüketiciler doğum yıllarına göre X, Y ve Z kuşaklarına ayrılmış ve bu kuşakların satın alma lokasyonlarını tercih sebepleri incelenmiştir. Ayrıca tüketicilerin demografik özelliklerinden cinsiyet, eğitim durumu, medeni durum, gelir durumu ve mesleğine göre lokasyon tercihlerinde farklılık olup olmadığını ortaya koymaktır. Bu çalışma iki kısımdan oluşmaktadır. Bunlar; literatür taraması ve araştırma bölümüdür. Literatür araştırmasında perakendecilik, tüketiciyi etkileyen faktörler, satın alma davranışını etkileyen faktörler ve kuşaklar kavramı incelenmiştir. Araştırma ise; rastgele seçilen 401 kişiye 3 bölümden oluşan anket uygulaması yapılmıştır. Anket sonuçları istatistiksel olarak incelenmiş, bulguları detaylı bir şekilde anlatılmıştır. Araştırmanın akademik literatüre ve pazarlama dünyasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. GENEL BİLGİLER İİİ GENERAL INFORMATION İV ÖZET V ABSTRACT Vİ ŞEKİLLER LİSTESİ Xİ TABLO LİSTESİ Xİİ GİRİŞ 14 1. PERAKENDE SEKTÖRÜNE GENEL BAKIŞ 16 1.1. Perakendecilik Tanımı 16 1.2. Perakendeciliğin Tarihçesi 17 1.2.1. Dünya’da Perakendecilik 18 1.2.2. Türkiye’de Perakendecilik 20 1.3. Perakendecilikte Pazarlama Karması 24 1.3.1. Ürün 24 1.3.2. Fiyat 27 1.3.3. Tutundurma 28 1.3.4. Dağıtım 30 1.4. Perakendeci Türleri 37 1.4.1. Mağazalı Perakendecilik 38 1.4.1.1. Özellikli Mağazalar 38 1.4.1.2. Bölümlü Mağazalar 38 1.4.1.3. Süpermarketler 38 1.4.1.4. Kolaylık Mağazaları 39 1.4.1.5. İndirimli Mağazalar 40 1.4.1.6. Düşük Fiyatlı Perakendeciler 40 1.4.1.7. Süper Mağazalar 41 1.4.1.8. Katalog Teşhir Mağazaları 41 1.4.2. Mağazasız Perakendeciler 41 1.4.2.1. Doğrudan Satış 42 1.4.2.2. Doğrudan Pazarlama 42 1.4.2.3. Otomatlar 43 1.4.2.4. Satın Alma Servisi 43 1.4.3. Perakende Organizasyonları 44 1.4.3.1. Kurumsal Zincir Mağazalar 44 1.4.3.2. Birleşmiş Zincirler 44 1.4.3.3. Perakendeci Kooperatifi 44 1.4.3.4. Tüketici Kooperatifi 44 1.4.3.5. Franchising 44 1.4.3.6. Merchandising Holdingleri 45 1.4.4. E-Ticaret 45 1.5. Perakendenin Geleceği 47 2. TÜKETİCİ VE TÜKETİCİ DAVRANIŞI KAVRAMLARI 50 2.1. Tüketici Kavramı 50 2.2. Tüketici Davranışı 51 2.3. Tüketici Davranışını Etkileyen Faktörler 53 2.3.1. Kültürel Faktörler 54 2.3.1.1. Kültür 54 2.3.1.2. Alt Kültür 54 2.3.1.3. Sosyal Sınıf 55 2.3.2. Sosyal Faktörler 55 2.3.2.1. Referans Grupları 55 2.3.2.2. Aile 56 2.3.2.3. Roller ve Statüler 56 2.3.3. Psikolojik Faktörler 57 2.3.3.1. Güdülenme 58 2.3.3.2. Algılama 60 2.3.3.3. İnançlar 60 2.3.3.4. Tutumlar 61 2.3.3.5. Öğrenme 61 2.3.4. Kişisel Faktörler 62 2.3.4.1. Meslek 62 2.3.4.2. Ekonomik Durum 62 2.3.4.3. Yaşam Biçimi 63 2.3.4.4. Kişilik 63 2.3.4.5. Yaş 63 2.4. Kuşaklara Göre Tüketici Davranışı 66 2.4.1. Kuşak Kavramı 66 2.4.2. Yıllara Göre Kuşak Türleri 66 2.4.2.1. Sessiz Kuşak 68 2.4.2.2. Bebek Patlaması Kuşağı 68 2.4.2.3. X Kuşağı 69 2.4.2.4. Y Kuşağı 70 2.4.2.5. Z Kuşağı 70 2.5. Satın Alma Davranışı 71 2.5.1. Tüketici Karar Verme Süreci 71 2.5.1.1. Gereksinim Duyulması 72 2.5.1.2. Bilgi Toplama 72 2.5.1.3. Seçeneklerin Karşılaştırılması 73 2.5.1.4. Satın Alma Kararı 73 2.5.1.5. Satın Alma Sonrası Davranış 75 2.5.2. Kuşaklara Göre Satın Alma Davranışı 75 2.6. Tüketiciler Açısından Mağaza Seçim Davranışı 76 2.7. Satın Alma Davranışına Etki Eden Faktörler 78 2.8. Satın Almanın Lokasyon Tercihi Üzerindeki Etkisi 81 3. PERAKENDE ALIMLARINDA X, Y VE Z KUŞAKLARININ LOKASYON TERCİH SEBEPLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA 86 3.1. Araştırmanın Amacı ve Kapsamı 86 3.2. Araştırmanın Metodolojisi 86 3.2.1. Araştırmanın Kısıtları 86 3.2.2. Araştırma Örnek Kütlesinin Belirlenmesi 89 3.3. Araştırma Verilerinin Analizi 90 3.3.1. Katılımcıların Demografik Bulguları 90 3.3.2. Katılımcılara Ait Frekans Analizleri 93 3.3.3. Güvenirlik Analizleri 96 3.3.4. Faktör Analizi 96 3.3.5. Araştırma Hipotezlerinin Test Edilmesine Yönelik Fark Analizleri 100 3.3.5.1. Cinsiyet Grupları Arasındaki Fark Analizleri 100 3.3.5.2. Eğitim Durumu Fark Analizleri 102 3.3.5.3. Medeni Durum Fark Analizleri 104 3.3.5.4. Gelir Durumu Fark Analizi 106 3.3.5.5. Meslek Grubu Fark Analizi 108 3.3.5.6. Kuşaklar Arasındaki Fark Analizleri 110 SONUÇ 117 KAYNAKÇA 122 EK-1: ANKET SORULARI 129 -------------------- The purpose of this study is to examine the reasons for choosing purchase locations. Consumers were divided into X, Y and Z generations according to their birth years and the reasons for preferring the purchase locations of these generations were examined. Location was also chosen according to future demographic characteristics, gender, educational background, marital status, income status and occupation. This work takes two parts. these; literature review and research. In the literature researches, retailing, factors in functionality, factors determining purchasing behavior and generations were analyzed. Research; A randomly selected 401 customized 3-part survey site. The results of the survey were examined in detail and their findings were explained in detail. I think you will enable the academic literature and marketing world of the research.